Gå til innhold

Ydelse


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Vegard_1

Akkurat for tida er høyest ytende ku hos de tre av mine arbeidsgivere ei 4.kalvs MRF-ku som ligger på 46 kilo (omtrent det samme etter EKM) 12 uker ut i laktasjonen.

 

Har forsåvidt ikke tidligere heller vært borti kyr med dagsytelser noe særlig over det, selv om det nok er mange NRF-kyr rundt om i landet som kryper opp mot, og gjerne over, 60 kilo.

 

Jeg skal ikke uttale meg om andre raser enn den jeg har peiling på (NRF). Men jeg synes det virker som at det er veldig mange høytytende NRF-kyr som ikke klarer dagsytelser over 50 kilo alt for lenge. Enten tar de av for mye på holdet, eller så får de andre helseplager som gjør at ytelsen dropper, evt. kua må sjaltes ut. En annen ting er jo å få kalv i kua igjen til rett tid, når de melker så mye. Og der er gjerne ikke andre raser så mye bedre heller? (Da må man ta i betraktning hva de yter i forhold til rasens \&quot\;makskapasitet\&quot\;, ikke direkte sammenligne kg/dag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ytelsen i løpet av ein laktasjon som er mest interessant. Heller ei ku med fint jur som melke 35 liter 300 dagar, enn ei som melker 50 kilo og detter raskt ned.Og i tillegg kansje har et alt for stort jur, med spenetråkk som resultat.(er vel større problem på NRF en fek, Holstein).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Fredrik Andersen, hvor i Danmark holder du til, hvor mange køer har du?

Har selv jobbet i Vest-Jylland lige mellem nord Videbæk og Holstebro. Mens jeg gik på Bygholm Landbrugsskole arbejdet jeg nede ved Veijle.

 

Vi har selv en en gjennomsnittytelse på 9245 kg mælk (9.464 kg EKM) Bæste ku mælker i overkant af 50 kg mælk med topp på 57.3 kg.

En anden ko som kalvet i juli siste år, mælket over 50 kg i 4 mnd af laktasjonen, ligger nå mellom 38-42 kg mælk.

Har ingen problem med å få kalv i dem. har heller ikke noe å si på sundheden.

Vi har gått opp fra 7.500 kg siden 03 etter at vi bygde kjørsiloer og kjøpte fullfòrblander.Er derfor en varm fortaler av Fullfòr og snitter.

Det ble og investert i JF-snittevogn med kortere snittelængde en tidl. Taarup snitter og tror at det også har vært positivt for ytelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Frederik, hvorledes går det med Søren Bojer og Aage Willumsen de kæmpet om å ha Danmarks mæst høytytende køer den gang jeg boede i Danmark.

Søren havde væl den gang en ko som mælket 89 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Til Magne. Jeg bor i Bindslev, Nordjylland. Bor på Solbakken med 103 jerseykøer, og arbejder på Tronsmark med 170 SDM.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Vi har også oplevet en mælkeproduktionsstigning, da vi også har købt en brugt stadioner fuldfoderblander, og bygget køresiloer. Vi skal bygge ny kostald til maj, hvor vi udvider med 80 køer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Martinus_1

vi flyttet ein i ny fjøs for to månader sida, med lely robot, hadde ei kyr som var opp i 62 liter, andre kalvs nrf. ligg godt over 50 på den kyra.

har ikkje fullfor, bruker berre rundballa, fora 3 gonger før dag i gamlefjøsen men no 8 gonger tksrobotfeed, og har 9300 liter på kyra 9500 ekm.

vi produserte 350 tonn i en båsfjøs med 24 båsplassa pluss en plann silo med talle,(vart lufte tur før dyra to gonga før dagen)

har eit mål om å kåme opp i 10000.

før den som ikkje trur att fri kutrafikk ikkje fungerer tar grundigt feil, vi har 3,5 melkinger å oss henter ingen, det tok ei veke før alle gjekk sjølve. vi har hatt 7 kalvinger å vi har våre i lag med dei i frå 0 til 3 mål å etter det har dei gått sjølve,(dei har gått på tilvenning)å ditte er kviger. har no 400 tonn men får ikkje produsere meir på grunn av ei kvote:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...