Gå til innhold

Gjerdeplikt og sau?


Rune

Anbefalte innlegg

Driver med melkebruk og sliter med sau på innmarken.

Gjerdet vårt er nok dårlig, men nå idag er det satt opp nytt gjerde slik at dette er i orden.

Men grunneierlag på den ene siden har dårlige gjerder (der sauebruket er) og på den andre siden er gjerdene helt fjernet. NSB går også gjennom her og har elendige gjerder.

Saueeieren har kanskje 100 sau og ser ikke ut til å ta ansvar for disse.

Til tross for mange telefoner denne sommeren går fremdeles disse sauene her. Han dekker seg bak gjerdeplikten og sier at vi ikke skal klage når gjerdene er for dårlige. Nattesøvnen forsvinner i bjøllerangel og blomsterbedene er oppspist.

Men nå er gjerdene våres operativ, men sauene som er vant til å gå her kommer jo rundt fra de andre grunneierlagene så de kommer nok til å være her fortsatt.

Løsningen er jo selvsagt å slakte disse sauene som er oppvokst på innmarken min, men det vil han neppe gjøre fordi disse sauene ikke blir tatt av rovdyr og er selvfølgelig runde og fete når han henter dem på høsten.

At disse sauene blir vant til å gå her kommer av at han slipper dem ut på beite mens det er svart mark i skogen og da presser de seg selvsagt inn der det er mulig.

Andre saueeiere i området venter med å slippe sauene til det er grønt i liene og de har ingen problemer med at sauen trekker ned på innmarken. Disse andre kommer da også og henter sau som av og til kommer ned på vår/sommer og disse blir da tatt med hjem på eget inngjerdet beite og slaktet på høsten.

Disse sauene har gått her i hele sommer og de går blandt annet på engen min som er sprøytet mot ugras.

Hvilke retter har vi når vi nå har oppfyllt gjerdeplikten og hvilke plikter har saueeieren.

Synes allerede det er for jævlig når vi nå i år har brukt nærmere 50.000 på å gjerde for disse sauene, noe som antakelig er mange års overskudd på driften hans som bare er på hobbybasis. I tillegg spiser de jo opp mye av graset jeg trenger selv til min produksjon på 180.000 liter melk som jeg lever av.

Hva kan vi gjøre nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest peugeot_1
Har vært igjennom samme elendigheta for en del år siden med forskjell i at det var en tredje part som ikke oppfylte gjerdeplikten. Til slutt ble forholdet meldt til lensmann/politimyndighet som igjen varslet grunneierne om at gjerdene skulle ordnes innen en gitt tidsfrist. Problemet er jo at dette tar tid og hjelper heller ikke på dyra som er blitt forvendt til å komme på innmarka. I ett tilfelle samlet vi inn sauene som kom på innmarka vår og transporterte de til fjells i transportkasse.. Et halvt døgn senere var de tilbake og da er det eneste som hjelper å slakte disse.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

Hvis ikke dialog med naboen din fører frem (noe det tydeligvis ikke gjør) så må du ta kontakt med lensmannen. Problemet er som Peugeot skriver, det kommer til å ta tid.

 

NSB er det verre med. Jernbaneverket har ingen generell gjerdeplikt mot jernbanelinja, desverre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...