Gå til innhold

Hvordan utnytte gården bedre


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei. eg er einung sauebonde på vestlandet.

eg har ein gard med ca 60daa fulldyrka areal, og 130 daa kulturbeite.

i tilleg har eg ca 2000daa utmark/lynghei.

i dag har eg 75 vinterfora sau av typen nks.

eg er veldig i tvil ka eg skal gjere. eg har bestemt meg for å få meir drift på garden og på sikt leve av den i tillegg til maskinstasjonen eg driv i dag.

er usikker på ka eg skal drive med da eg må bygge nytt uansett.

noen gode ideer blant leserne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei. eg er einung sauebonde på vestlandet.

eg har ein gard med ca 60daa fulldyrka areal, og 130 daa kulturbeite.

i tilleg har eg ca 2000daa utmark/lynghei.

i dag har eg 75 vinterfora sau av typen nks.

eg er veldig i tvil ka eg skal gjere. eg har bestemt meg for å få meir drift på garden og på sikt leve av den i tillegg til maskinstasjonen eg driv i dag.

er usikker på ka eg skal drive med da eg må bygge nytt uansett.

noen gode ideer blant leserne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KABS_1
Høres ut som det ligger godt til rette for beitebasert drift, enten med sau eller kjøttfe. utfordringa blir kanskje vinterfòr for større produksjon.. Hvis du ikke har tilgang på noe leiejord? Får du til et rimelig bygg skulle du ha bra forutsetninger for god økonomisk drift. vet ikke helt hvordan klimaet er hos deg vinterstid, men hvis det er noenlunde stabilt er det godt mulig å ha delvis utegang for i alle all kjøttfe vinterstid.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

klimaet er mildt og fuktig da eg bor langs kysten. har tidligere hatt villsau og disse gikk ute hele året, men det ble jo ikke penger av det.

regner med at det blir å utvide med sau som er mest aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Er vel noe lunde i samme situasjon. som trådstarte. Har en del sau, men ønske har mer del av inntekten min i fra gården. Men den dyrka jorden sette begrensinger.

 

Eg har lekt litt med tanken. Og har del gris (slaktegris) på sommern når huset står tomt, spesielt vis jeg skall sette opp et tillbygg til fjosen.

 

Eg klar over at jeg må forbedre ventiliasjon, må gjøre innredningen kraftige og gjør det lettere å ta skikkelig nedvask (grunna den bakterien som smitte mellom sau og gris, huske ikke navnet)

 

Men ser at jeg for utnytte bygningen mye bedre og for del gjødsel som jeg kan spre...

 

Er det noen som tro på noe slikt opplegg.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

tenkte tanken eg og, men alle rådgivere sa at det var vonft å få til et skikkelgi opplegg. enten så ble det sauehus eller så ble det grishus sa de.

er jo mulig og kjøpe inn litt grovfor i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Horpest_1

Har en onkel som driver med en go del sau, ca 250 vinterfora. Han legger ned tjære behandlede krysfinerlemmer på halvparten av gulvet i bingene, som førøvrig er av strekkmetall. Og setter inn slaktegris, så fort sauene er kommet ut på beite. Han plassere appetit automater til slaktegris i bingene, og forer med tørrfor.

 

Han sier at det fungerer bra, bakdelen er at han må desinfisere hele fjøset før han kan sette inn sauen igjen. Han pleier å si det at han har den fordelen at han ikke har samme kostnadene til bygg som andre som driver med slaktegris i nye fjøs, samt at han får utnytte fjøset når det alikevel ville stått tomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...