Gå til innhold

Surmelk


Gjest

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaringer å dele om syrning av melk til kalver?

Har til nå brukt kulturmelk men har nå kjøpt melkesyrner pulver fra Husdyrsystemer. Har brukt det i 1 uke nå, synest å fungere greit det. Noen andre som bruker/har brukt det. Hva med maursyre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pedergarden_1

Noen som har erfaringer å dele om syrning av melk til kalver?

Har til nå brukt kulturmelk men har nå kjøpt melkesyrner pulver fra Husdyrsystemer. Har brukt det i 1 uke nå, synest å fungere greit det. Noen andre som bruker/har brukt det. Hva med maursyre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker grasaat lacto. tar slangen ut av tanken og fyller fersk melk i en bøtte med måleskala under melking. Bruker en 20 ml medisinsprøyte til å dra opp av kanna med. spruter dette i melka og rører rundt. 20 - 25 ml pr 10 liter melk. Dette må gjøres med varm melk. den kan fores neste stell.

Dette fungerer helt utmerket, og man får jevn surmelk til kalvene, og slipper å lage store dunker som man må lagre i lengre tid med fare for at en ikke klarer røre om nok ved foring. og dårlig appetitt ved bytte av dunk

Husk å bruke vernebriller eller i det minste å lukke øynene når grasaat sprutes i melken.....

Maursyra frigjøres når den treffer vann... - og melk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest geitbonden_ole-m_1
bruker 1 l maursyre på 100 l melk , bruker også vanlig kulturmelk 4 l på 100 l melk men den er jo ikke serveringsklar for etter noen dager
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Mener at melken SKAL klumpe seg når den syrnes riktig. Har også prøvd å ha i syra i kald melk, men mener at den da blir feil syrnet. Ikke så mange klumper, men hva hjelper det hvis den ikke er så god for kalvens fordøyelse.

Hørte tidligere at en skulle bruke 2 promille maursyre. Jeg bruker grasaat pga at den ikke er så skadelig. bruker da 2,5 promille pga lavere syreinnhold.

Gikk kurset go kalven til TINE. Der lærte vi nøye om syrning av melk. Husker ikke alt, men det var utrolig mye som kunne gjøres feil.

Det som er viktig er at pH verdien er riktig. husker ikke den nå, men får besøk i fjøset i morgen. skal prøve å spørre om disse tingene. Mener ganske bestemt at å bruke 1 l Maursyre på 100 liter melk er godt i overkant av hva som er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det klusset seg for rådgiveren min i dag, så jeg får ikke spurt om de tingene jeg hadde tenkt. kommer tilbake neste uke.

Helt enig med deg, Rune at rein syre er for farlig å syrne med.

Bruker derfor den gule kanna, da det er mye rimeligere enn å stadig kjøpe kulturmelk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest geitbonden_ole-m_1
trenger jo ikke tilstadighet å kjøpe kulturmelk siden man bare syrner vidre med litt fra det man har ferdigsyrnet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt kulturmjølk til no og er godt nøgd med det.Bytar til ny kultur etter 1-2 veker. Surnar mjølka medan den er spenevarm og let den stå i min 1 døgn alt etter temperauren i rommet og sjekk av lukt/smak før bruk.Dette har som sagt fungert hjå meg, men veit fleire \&quot\;ekspertar\&quot\; som rådar ein til å syrne kjemisk sidan dei meiner det er sikrare.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pedergarden_1

Takker for mange gode råd:)

Spørst om jeg skal prøve grasaat lacto, vetrinæren min anbefaler kjemisk syrning men påpekte nøyaktig dosering. Synest å fungere greit det pulveret jeg har men syns faktisk jeg fikk finere kalver med kultur. De har vore litt løsmaga i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...