Gå til innhold

Hvilken kjøttferase er best i forhold til krysning med NRF i forhold til kjøttproduksjon?


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Bullseye_1

Galloway?? - si at du fleiper!

 

Når det dreier seg om kjøttproduksjon på halvkrysninger der NRF er mora, dreier det seg som oftest om de kontinentale rasene, forutsatt at kalvinga går greit. Du har jo inntekt på kua i seg sjøl, så det er jo bl.a ikke hensynet til vedlikeholdsfor å ta høyde for.

 

Hvis vi snakker om \&quot\;binge-okser\&quot\;, hadde jeg nok valgt Limousin tror jeg. Stort sett mindre kalver enn Charolais (selv om du som endel av det genetiske materialet godt kan ende opp med å få lengre drektighetstid som igjen kan gi store kalver) og selvom de ikke oppnår samme tilveksten tar de det stort sett igjen på klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker charolais på voksne nrf-kuer. Har ikke hatt kalvingsvansker på disse.Synes det blir bra tilvekst på avkommene, og bra klassifisering så sant man lar dem \&quot\;vokse ut\&quot\;. På kviger og små dyr er nok aberdeen fint. Gir nesten lettere kalvinger enn om man bruker nrf-okse, etter min oppfatning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter_Pan_1

Hva er galt med galloway? Kanskje et dumt spørsmål, men vet egentlig ingenting om denne rasen!

Det er snakk om binge-okser ja.

Limousine er vel kjent for sin gode klassifisering, mens simmental er kjent for sin sterke vekst?

Hvor mye større er angus enn NRF da? Angus kan da umulig konkurrere med Charolais, Limouise og Simmental?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Ikke noe galt med Galloway, men den er jo \&quot\;bare\&quot\; et lite hakk over Highland, og er først og fremst egnet til skrinne beiter.

 

Angus og Hereford går veldig bra på NRF, både kuer og kviger, men de har jo sitt fortrinn først og fremst i et opplegg der man driver med ammeku.

 

Simmental vokser fort, men i krysning med NRF (NRF/SRB/SDM/Holstein) kommer Charolais´n best ut tilvekstmessig. Som sagt så klasser jo halvkrysningene med LImousin seg bedre i snitt (R og R+), men vokser ganske så mye saktere enn Charolais.

Vet ikke hvilket forsøk det er fra, men jeg har skrevet ned noen tall for halvkrysninger som henger på korktavla mi\;

 

Tilvekst i forhold morrases nivå (NRF/SRB/SDM):

 

Charolais........... +14%

Simmental.......+13.4%

Hereford............+7.7%

Limousin...........+3.5%

Angus..............+2.9%

 

Slakteprosent i forhold til morrases nivå:

 

Limousin...........+3.3%

Charolais..........+2.5%

Simmental........+2.2%

Hereford............+1.8%

Angus..............+1.3%

 

Klassifisering (Europ-enheter) i forhold til morrases nivå:

 

Limousin .........+3.6

Charolais.........+3.1

Simmental.......+2.3

Angus.............+2.1

Hereford..........+1.8

 

...utifra disse tallene kan det vel egentlig se ut som om å inseminere med Charolais muligens er det beste, forutsatt en normal-forløpt kalving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter_Pan_1

En ting skal du ha: Du har i allefall peiling på det du snakker om=)

Tusen hjertelig takk for hjelpen!

Har du noen erfaring om store oksebinger? 15-25 stk i en binge i forhold til 5-6 stk i en 3.6mx3.6m-binge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Det funker kjempebra! 20 stk i samme bingen (talle og skrapeareal), full harmoni og ikke noe drama. Man kan dog tenke seg at det muligens blir tapere lettere i en binge med fler....

Det eneste negative er hvis en okse av en eller annen grunn må ut av bingen (f.eks et kortere opphold i sjukebinge) - når han skal tilbake igjen blir det et j*vla liv! Det idéelle er rett og slett å ha en reservebinge og la´n være igjen der, fortrinnsvis med en okse til, så´n har selskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...