Gå til innhold

Dekkvalg Dumperhenger


Gjest

Anbefalte innlegg

Lurer på å kjøpe ny henger, 15t Foss Eik muligens.

Ser det er et hav av forskjellige dekk dim der ute, men hva er det beste når det gjelder lav rullemotstand og komfort?

Er jo hovedsakelig veikjøring det går i, men må også kunne brukes utenfor vei, da det hender seg en må utpå et jorde.

Idag har vi en 12t henger med 500/50r17, syntes den ruller forholdsvis tungt så regner med det er bedre valg der ute.

 

Hva med Nokian Country King i 560/60r22.5 eller 580/65r22.5?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MH434_1

Jo de er ganske dyre, men de er jo også veldig bra.

Er mere usikker på hvilke dekk dim som jeg skal velge. Har også litt trua på 500/60r22.5, stor diameter og ikke altfor bredt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MH434_1

Ja, henger og dekk må være godkjent for 50km/t.

Ikke noe kjøring om vintern, så &quot\;vinterdekk&quot\; er ikke noe jeg vektlegger.

 

Det viktigste er at de ruller lett etter vei, og at de bærer brukbart når en først befinner seg utenfor vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Alle de dekkene som er nevnt er lavtrykksdekk (max ca 4 bar), altså &quot\;dyrkamarksdekk.&quot\;

Skal du ha ned rullemotstanden, må man opp på lufttrykk. Ikke så snilt mot dyrkamark, men man kan til en viss grad kompensere med stor bredde.

Mitt forslag ville være regummierte dekk fra Bandenmarkt. 18/65R22,5 Kargo radial (bredde 445mm) eller 20.5R22,5 Kargo Radial (bredde 530mm) Disse er heller ikke så dyre og er godkjent for minst 65 km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...