Gå til innhold

Overtakelse av gard


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal overta garden som i dag driver med oppforing av okser og samtidig forpakte ein gard med melke produksjon 1 mars.

Det eg lurer på, er om der er noke støtte og få til invistering på maskinparken?

Fjøsane er i bra stand, så er ikkje nødvendig med invistering der akurat no. Går også med planer om og bygge nytt om noken år.

Har også kjøpt huse til min besteforeldre, huse står på garden med fra skilt tomt. Noko støtte og få til ned betaling av det lånet?

Er litt gammal gjeld på garden også, noko støtte og få der?

 

Noke anna eg burde vite?

 

Takkar for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillestøl_1

Hei.

Skal overta garden som i dag driver med oppforing av okser og samtidig forpakte ein gard med melke produksjon 1 mars.

Det eg lurer på, er om der er noke støtte og få til invistering på maskinparken?

Fjøsane er i bra stand, så er ikkje nødvendig med invistering der akurat no. Går også med planer om og bygge nytt om noken år.

Har også kjøpt huse til min besteforeldre, huse står på garden med fra skilt tomt. Noko støtte og få til ned betaling av det lånet?

Er litt gammal gjeld på garden også, noko støtte og få der?

 

Noke anna eg burde vite?

 

Takkar for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåtass_1

Tror det er svært vanskelig å få støtte til maskiner, men du kan jo sjekke om kommunen har et næringsfond eller lignende som muligens gir noe støtte. Vet noen kommuner har hatt det.

 

Det som det er enklest å få støtte til er vel ironisk nok det du mener å ikke ha bruk for - nemlig til oppgradering av driftsbygning. Så sant du er under 35 år har Innovasjon Norge rimelig gode ordninger på det, kan være verdt å tenke gjennom om det trengs noen tiltak for å kunne drive greit noen år til ? type foringsmekanisering, innredning, gjødsellager og melkeanlegg. Tror imidlertid at du må kjøpe gården for å få støtte (tenkte på forpaktningsbruket ditt), men det kan jo være verdt å sjekke opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inovasjon gir støtte ved gardsoverdragelser. Ta deg en tur på dit lokale landbrukskontor og snakk med dem. Regnskapskontoret kan også være verdt ett besøk. Ellers står det litt på hjemmesidene til inovasjon.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutter meg til innspill som er gitt, vær obs. på at det er tidsfrist på tilskudd ved overdragelse. Jeg ble akkurat for sen selv...

Ellers kan det jo være lurt å refinansiere lånene. Landkreditt Bank har gunstige vilkår, spesielt for unge bønder, og en gunstig driftskreditt. FK har muligens en rabattordning på bl.a. kraftfor de (3?) første årene, men jeg vet ikke om dette gjelder ved forpaktning. Verdt å sjekke ut iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillestøl_1

Er 23år og da gjelder vell den støtte ordniga fram til man fyller 35år?

Tenkt og bruke den ordninga samtidig som da eg bygge på med ny melke fjøs. Altså få støtte til oppgradering av den gamle byggningen og støtte til ny fjøs. Eller?\;-) Det blir vell litt for mye og håpe på?

 

Takker for gode råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...