Gå til innhold

Kuer som klager


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg bor i nærheten av en større gard som har blandt annet utegående storfe. Iblandt er de fryktelig urolige på kvelds og nattestid. I går kveld hørte jeg dem i flere timer etter det var mørkt, til jeg la meg (sent). I dag tidlig var det likedan, men roligere på dagen. Nå var det samme klagingen igjen, klokka er elleve, samme tid som i går kveld. Jeg tenker rovdyr, forventning til foring, direkte mangel på foring, eller at et dyr har kommet bort fra de andre...? Men dyra står sånn til at jeg har vanskelig for å komme meg nær for å se. Jeg har også vanskelig for å ringe bonden for å spørre om dette, for det er fort gjort å ta det ille opp.

Men er det relativt normal oppførsel av kuer å stri sånn i perioder, eller er det grunn til bekymring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg bor i nærheten av en større gard som har blandt annet utegående storfe. Iblandt er de fryktelig urolige på kvelds og nattestid. I går kveld hørte jeg dem i flere timer etter det var mørkt, til jeg la meg (sent). I dag tidlig var det likedan, men roligere på dagen. Nå var det samme klagingen igjen, klokka er elleve, samme tid som i går kveld. Jeg tenker rovdyr, forventning til foring, direkte mangel på foring, eller at et dyr har kommet bort fra de andre...? Men dyra står sånn til at jeg har vanskelig for å komme meg nær for å se. Jeg har også vanskelig for å ringe bonden for å spørre om dette, for det er fort gjort å ta det ille opp.

Men er det relativt normal oppførsel av kuer å stri sånn i perioder, eller er det grunn til bekymring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Storfe som har det greit, lager med få unntak ikke lyd. Det kan forekomme rauting i forbindelse med brunst, men det går over i løpet av en dag. Kalving, lite for og uvannte omgivelser er også noe som kan lage uro.

 

Derom du mistenker at ting ikke er i orden, synes jeg at du skal sjekke det opp, enten på egenhånd, er via. dyrevernnemd eller mattilsynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage_1

Har sjøl utgående storfe og syns nå de titt og ofte føler for og lage litt lyd !

Har foringa ca 150 meter fra fjøset og det hender ikke så reint sjelden at kalven ligger igjen i kalve gjemmet mens kua tusler ned for spise. Kan love deg at det høres når den savner mora ja ! Og istedenfor å gå opp så vil jo kua at kalven skal komme til hu så da blir det lett noe rauting at og fram før de blir enige !

Er jo tida med små kalver nå så er ikke utenkelig at det er derfor det låter litt hos naboen din.

Men er du urolig så ta for all del kontakt med naboen. Si det som det er at du ikke har noe greie på storfe og bare lurer på hva de driver med. Kan umulig bli tatt ille opp! De fleste av oss liker å prate om det vi driver med så mulig det kan bli en hyggelig og lærerik opplevelse for dere begge ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geiranimo_1
Ikkje så dumt det Brage seier. Kan hende bonden kjem til å seie det rett ut, eller om han prøvar å sjule det, så vil du sikkert merke det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ja da kan det kanskje være foringa eller noe med trassige kalver. Jeg kvier meg for å ta kontakt med han ,for han har hatt \&quot\;trøbbel\&quot\; med noen naboer og MT tidligere (flere år tilbake), da er det ikke noe moro å fremstå som enda en klager. Jeg vet jo at det kan luske ulv og gaupe her, så jeg blir litt nysjerrig på om det er det som gjør dem urolige, men nå de siste dagene har det vart hele døgnet så da er det nok noe annet. Det hender at noen av dyra kommer seg på feil side av innhegningen også,det kan sikkert bidra til litt støy det og?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Eli_1
Sier meg enig med Brage jeg å. selv om bonden har hatt kontakt med MT og hatt andre klager kan det hende han/henne syns det er greit å få ett skikkelig spørsmål om dyras oppførsel istedet for å bli innklaget og kontrollert :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...