Gå til innhold

Slåmaskinkombinasjoner uten stengelknekker


Gjest

Anbefalte innlegg

Ser at det har dukket opp flere breie slåmaskiner uten stengelknekker/crimper. Både kverneland og claas kan tilby flere modeller, både front, trepunkt og butterfly. Er det noen som har prøvd dette, hvordan er f.eks tørkinga etter en slik maskin? Litt dårligere må den jo naturlig nok være men når en ser at prisen omtrent er omtrent 30-40% lavere og vekta nesten halvparten så er det jo en veldig spennende tanke. Er de noen som har erfaring med slike maskiner eller eventuelt har gjort seg opp noen tanker rundt dette?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein
Ser at det har dukket opp flere breie slåmaskiner uten stengelknekker/crimper. Både kverneland og claas kan tilby flere modeller, både front, trepunkt og butterfly. Er det noen som har prøvd dette, hvordan er f.eks tørkinga etter en slik maskin? Litt dårligere må den jo naturlig nok være men når en ser at prisen omtrent er omtrent 30-40% lavere og vekta nesten halvparten så er det jo en veldig spennende tanke. Er de noen som har erfaring med slike maskiner eller eventuelt har gjort seg opp noen tanker rundt dette?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Var med og kjørte forsøk for norsk landbruksrådgivning agder sommeren 2010 og sommeren 2011. Første året ble alt slått med crimper. Fikk da samme tørk på 7 timer breislått gras som på 27 timer lagt i streng.(ca 35%) Resultatene sier også at gjæringskvaliteten var betydelig bedre på det graset som var breislått.

I 2011 ble det kjørt nytt forsøk. Samme jorde, samme dato og identisk vær. Resultatene fra de strenglagte feltene ble omtrent de samme som i 2010. Dette året ble det breislått med maskin uten crimper. Resultatet her var like darlig tørk som strenglagt, men bedre gjæringskvalitet enn strenglagt.

Konklusjonen fra forsøkene er krystallklar:

Slåmaskin uten crimper lønner seg ikke, på tross av mindre dieselforbruk og rimeligere maskin.

Den slåmaskinen uten crimper som ble brukt på det breislåtte i 2011, ble levert tilbake umiddelbart etter forsøket pga for lang tørketid. Aldri mer uten crimper!!! Enkelte dager kan det være greit å slå om morgenen for så å rake sammen og presse om kvelden med 30-35% tørrstoff.

Prøveresultatene tror jeg er på vei ut i Norsk Landbruk. Ellers kan du sikkert ta kontakt med norsk landbruksrådgivning Agder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-H_F480_1

Har slått ett par år uten crimper, og synns det funker.

Prøver å balle lite vann, så ts på 50%+....

Vudere sjøl ein enkel trippel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Dersom du har ubegrenset tørketid vil det lønne seg uten crimper. Hvis du ikke alltid kan la det tørke 2 hele dager, bruk crimper.

Maskiner uten crimper vil alltid ha noen striper uten gress etter seg, noe som gjør det vanskeligere og rake jevne strenger til pressa. Har man crimper vil graset bli kastet mot eventuelle spredevinger, som gjør at graset ligger igjen som et jevnere teppe.

Utenlandske forsøk viser liten forskjell med og uten crimper. Jeg tipper de forsøkene er kjørt på et mye tidligere utviklings stadium for graset. Det har også vært gjort forsøk på vestlandet. der var det kommet noe regn over natta, og da mener jeg at forsøket okke er optimalt og må taes met et par klyper salt.

Forsøkene på agder ble tatt med en forenhetskonsentrasjon på ca 0,90. Tipper utslagene ville vært vesentlig større med senere slått, da det blir mindre bladmasse og mer stengler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har kjørt slåmaskin uten krimper i 4år og vi har gjort enkelte forsøk med forsøksringen. Vi kjørte parallelt med og uten slik det skulle bli likes mulig forhold. Resultatene derfra var at det ikke var stor forskjell på tørkefarten med og uten crimper.

Har fått bra tørt gras, hvert år enda det har vært veldig dårlige forhold de to siste åra, der vi har stort sett ikke hatt mer en 2-3dager uten regn.

Vis en skal bruke samlerive er jeg ikke i tvil om at jeg hadde kjøpt slåmaskin uten crimper, men dersom jeg skulle presset etter en streng fra ei slåmaskin ville jeg ha brukt ei slåmaskin med crimper, siden de lager en finer og mer luftig streng.

Når en breisprer og bruker samlerive er det mye penger å spare på å kjøpe uten crimper. De er lettere og en trenger ikke en stor traktor for å bruke ei slåmaskin på 3,5m. (brukte en valtra a95 uten problem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein

Takker for konstruktive tilbakemeldinger. Ser jo helt tydelig at strengen etter en crimper vil være både luftigere og bedre spredd utover. Vi raker mer og mer etter hvert som bøndene ser fordelen med det og det hadde vært uaktuelt å presse rett etter en slåmaskin uten crimper. Så da bør det la seg gjøre å få en fin streng, men jeg ser også o.s. sitt poeng med at strengene kan bli litt ujevne selv etter riven.

Det som jeg derimot sitter litt å funderer på er jo om en skal utnytte den reduserte prisen og vekten til å kjøpe både front og trepunkt i stede for en sleper. Litt avhengig av hvilke valg en gjør bør en kunne få omtrent dobbel bredde (kjører i dag 2,8m) og selv om farten går litt ned burde en kunne klare omtrent 80% større kapasitet. Dermed vil det ikke være reelt å samenligne likemange timer tørking da det du slår på slutten av første dag ville vært det du hadde slått neste dag med enkelmaskin og crimper. D.v.s at det første som blir slått har like mange tørketimer men så vil det bli flere og flere timer ekstra på det uten crimper. Er det noe i tankene mine eller er det ikke slik det blir i praksis?

 

Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg vurderer å kjøpe front og også, men har ikke komt så langt, tenkt veldig mye det same som deg.

Ser det har blitt mer populært med slåmaskiner uten crimper når jeg kjøpte fant jeg den på Claas sin sider, og ringte forhandleren og sa hvilken slåmaskin jeg ville ha og etter litt frem og tilbake siden de ikke hadde den i sine papiret etc, men jeg fikk den jeg ville, det er ei Claas 345 (første av denne typen som de solgte i Norge)

Og ser at FK i sin ?Aktuelt fra Kvernland? har pris eksempel på bakmontert 3,2m 65.190,- eller butterfly 8,75m til 168.820,-(uten frontmaskin) og front 3,2m til 66.580,- og senterslepp på 3,2m til 169.730,- en ser det er stor pris forskjell og når tørke effekten er minimal så er jeg ikke i tvil hva jeg ville brukt pengene på og siden en skal bruke samleriva på det så er det ikke noe probem. (jeg har bare brukt litt ei kvernlad slåmaskin så jeg kan ikke uttale meg om de er bra eller dårlig brukte bare dette som et relevant pris eksempel.)

Vi bruker ei Claas samlerive og den lager veldig fine strenger å presse etter. Tror ikke du skal være bekymret for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-H_F480_1

Stor traktor du har i dag Jostein?

Har du front hyd/pto så ska du bare gå for tankene dine!!!

Så Kverneland reklamerte med 67\'\'\'\'\'\'\'\' for ein 3.2m front maskin,

og ett efektbehov på ca 60 hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein
Kjører i dag en Fendt 412- 125 hk. Vi har ikke front hydraulikk på denne men har vurdert å bytte og det er i den sammenheng jeg ønsker frontmontert. Men ser for meg at traktorstørrelsen blir omtrent den samme120-150hk- 4syl.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-H_F480_1
Kjørte for noen år sia ein liten test\; Case jx 1095c og ein lånt Kuhn 3.2m i front. Det funnka nå, selv om den var litt lett bak uten motvekt. Så finn dæ ein \&quot\;liten\&quot\; smidig traktor, og ein enkel frontmaskin. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...