Guest Posted November 27, 2010 Share Posted November 27, 2010 Me har vore litt uheldige og har nokre tonn frostskadde poteter på lager...... dersom me vil nytte dei til dyrefôr, bør/må dei raspast? kor mykje kan me gi pr dyr/dag ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest HV_1 Posted November 27, 2010 Share Posted November 27, 2010 Me har vore litt uheldige og har nokre tonn frostskadde poteter på lager...... dersom me vil nytte dei til dyrefôr, bør/må dei raspast? kor mykje kan me gi pr dyr/dag ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted November 27, 2010 Share Posted November 27, 2010 Jeg var avløser for 25 år siden, og har glemt mye om fôring siden det. Jeg husker ikke mengdene. Men vi foret kyrne en del med poteter. Vi bare trillet det inn på forbrettet med trillebår. Kyrne var helt ville etter det i starten hver høst. Poteter så store som ei vanlig matpotet kan være farlige for glupske kyr, for de kan sette dem fast i svelget. Er de frostskadde så er de vel blitt myke og ikke så farlige. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted November 28, 2010 Share Posted November 28, 2010 Hei vær forsiktig med poteter til ungdyr. Har gitt mye poteter til kyr som ikkje har vært raspa, ga det alltid oppå kraftforet eller i tom krybbe aldri problem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Oddbjørn_1 Posted November 28, 2010 Share Posted November 28, 2010 Hvorfor skal du være forsiktig med poteter til ungdyr? Tåler de det dårligere? Vi brukte det bare til melkekyrne husker jeg, men jeg trodde det var for å få mere melk, og mere protein i melka. (Det får man vel ikke betalt for lengre, eller?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted November 28, 2010 Share Posted November 28, 2010 Har ein nabo som mista ei ungkvige for noen år siden. Den hadde satt poteta fast i halsen. Dyrlegen fraråda og gi poteter til ungdyr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tero_1 Posted November 28, 2010 Share Posted November 28, 2010 Her på gården har vi fôra med poterter i mange år uten problemer, gir det kun til melkekyr og okser vi gir dem hele og de tygger dem i stykker før de svlges har jeg inntrykk av gir bort mye til en nabo, han raspet dem tidligere men gir dem hele nå etter at raspa gikk istykker Har ikke ville gitt poterter som har vært froset da disse blir som \"\;gummiballer\"\; og er vanskeligere og tygge istykker Vi gir ca 4-5kg pr ku, tømmer det på fôrbrettet og fordeler etter beste evne..... :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bullseye_1 Posted November 28, 2010 Share Posted November 28, 2010 Poteter er et bra for det, men man bør være klar over at det har minus på PBV. Det beste er jo å raspe dem. Har man få dyr og dermed ikke håndterer så mye poteter så er det bare å trå i filler de største knollene på forbrettet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Gaute_1 Posted April 28, 2011 Share Posted April 28, 2011 Hei! Noen som vet ca. hvor mange kg potet det går pr. fôrenhet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.