Gå til innhold

fórbehov til limousin/charolet


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

Vurderer å starte med noen ammekyr har eit inngjerdet bra beite på 100 mål som står ubrukt tenkte da å starte med 20 ammekyr av charolet eller limousin tanken er kalving i mars/april. Beitesesongen starter i juni å varer til oktober tenker da å selge/slakte kalvene etter det slik att eg har kun kyr å fore om vinteren. Tenker også evt å sende kyr med kalv på utmarksbeite om det skulle bli for lite med det inngjerda beite. Har fra før 40 melkekyr med fult påsett så eg har ikkje meir for enn nødvendig så det eg lurer på er hvor mye for må eg rekne med går til ammekyr drifta?er halm brukbart som vinterfôr til desse?

Hva tenker dere om planene for drifta og hva trur dere det vil kunne gi økonomisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 10 baller 30-50% tørrstoff, ku med 50 prosent påsett. Inneforing okt-april v/vårkalving. Eg blander litt halm, for god vomfunksjon/økt tyggetid. Kan nok gi store mengder halm, men vær påpasselig med mineraler. Gir lite gras, nesten bare halm 1-2 mnd før kalving. Er jo mulig å lage utvokst gras, f.eks timotei der en får store avlinger med energifattig gras på lite areal.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...