Gå til innhold

Hvilke raser ammekyr egner seg best til utmarkbeiting?


Gjest

Anbefalte innlegg

Skal forpakte en gard på ca 1100 mål, hvor av ca 900 mål på garden er utmarksbeite. Skal i den anledning skaffe meg noen ammekyr og lurer litt på hvilken rase som egner seg best til utmarksbeiting for og få utnyttet beite mest mulig, skal også ha sauer gåendes på beite. Har sett litt på både angus og hereford, selv ønsker jeg mest og ha hereford men er litt intresert i og høre hva andre mener. Lurer også litt på hvor mange ammekyr og sauer man kan kombinere for og leve av?? Det vil tilslutt bli ca 180 mål dyrket jord (grunnet sandtak) er bare 75 mål nå. Alle svar/tips hjelper meg veldig mye og blir prissatt, takk for svar.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Når man skal velge rase må man velge utifra sine ressurser. Når du da sier at du har x antall daa med utmarksbeite så sier det egentlig lite om hva du har til rådighet. Du nevner lettraser som et alternativ, men om du har gode utmarksbeiter så kan også tungrase være mulig.

 

Dette kan rådgivere i Nortura hjelpe deg med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg har selv høylandsfe og trives veldig godt med det. De er nok den ammekyr rasen som beiter ned mest av vegitasjonen. De beiter ned på absolutt alt, einer, lyng, busker, ormeblader, gras osv.

 

Jeg er kjent med at enkelte er skeptisk til høylandsfe, mest pga hornene. Men jeg har bare positive ting å si om dyrene. Gir du de mye oppmerksomhet og koser med de, å bruker tid på å sosialisere de så har du kjempe greie dyr :)

Fikk en kalv seinest i dag å de har kjempe bra mors instinkt å kalver greit (selv om det er viktig å følge med). Jeg forer ikke på kraftfor og tilveksten på mine er grei. Har en okse å den dagen den var 3 år veide den over 650 kg.

 

Men som flere sier så er det viktig å se på ressursene på gården og din livsstil :) For meg passet det best med høylandsfe da jeg jobber skift.

 

Men besøk forskjellige gårder å se på mulighetene du har :) Valg av rase er ikke som valg av grandi eller big one pizza \;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
www.galloway.no Hardføre dyr med lite sykdom og kalvingsvansker. Godt lynne. Kollet. Utnytter foret godt, så godt egnet for utmark. God kjøttkvalitet. Utfordring er å få tak i livdyr. Embryo kan være løsning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...