Gå til innhold

Slåmaskin - Levetid og kostnader?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Min far driver et gårdsbruk med ca. 220 mål dyrket mark. Vi har i dag en meget sliten Kuhn 302 slepeslåmaskin av den tyngere typen.

 

Vi ser nå på å kjøpe en ny slåmaskin til våren, men jeg klarer ikke helt å slå meg til ro med hvilken løsning som passer oss best.

 

Hvis vi tar utgangspunkt i 150 000 kroner for ny maskin som vi fikk tilbud på.

 

Leasing over 5 år vil koste rundt 150 000, avtalen er over og en kan starte ny avtale, dette vil over en 15-årsperiode koste rundt 450 000 grovt regnet(da tar jeg ikke med avskrivninger og slikt)

 

Alternativ 2 vil være å kjøpe maskinen, ha den i fem år og bytte den ut i ny mot et mellomlegg.

 

Ved godt vedlikehold, vask og innendørs oppbevaring 95% av året bør man få godt i innbytte.

 

Alternativ 3 vil være å kjøpe en ny maskin nå, på lån, og ha den i 15 år, som vil koste 150 000 + vedlikehold.

 

Spørsmålet er, er siste alternativ mulig i praksis? Vi har 220 mål å slå(om to år håper vi på nærmere 250 da vi utvider så mye som mulig)

 

Hvor mange brukstimer kan en forvente av en slik maskin? Jeg er forholdsvis fersk når det gjelder dette med regnskap, så det er sikkert flere ting jeg må ta hensyn til i forhold til leasing, men har inntrykk av at det er en svært kostbar løsning hvis en bytter utstyret hvert femte år.

 

Håper noen av dere kunne fortalt litt om deres erfaringer når det gjelder livstid på maskin samt finansieringsløsning. For vår del er det så og si uaktuelt å drive leieslåing.

 

Takker på forhånd for kloke svar. :)

 

Odd Ingar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd_Ingar_1

Hei!

 

Min far driver et gårdsbruk med ca. 220 mål dyrket mark. Vi har i dag en meget sliten Kuhn 302 slepeslåmaskin av den tyngere typen.

 

Vi ser nå på å kjøpe en ny slåmaskin til våren, men jeg klarer ikke helt å slå meg til ro med hvilken løsning som passer oss best.

 

Hvis vi tar utgangspunkt i 150 000 kroner for ny maskin som vi fikk tilbud på.

 

Leasing over 5 år vil koste rundt 150 000, avtalen er over og en kan starte ny avtale, dette vil over en 15-årsperiode koste rundt 450 000 grovt regnet(da tar jeg ikke med avskrivninger og slikt)

 

Alternativ 2 vil være å kjøpe maskinen, ha den i fem år og bytte den ut i ny mot et mellomlegg.

 

Ved godt vedlikehold, vask og innendørs oppbevaring 95% av året bør man få godt i innbytte.

 

Alternativ 3 vil være å kjøpe en ny maskin nå, på lån, og ha den i 15 år, som vil koste 150 000 + vedlikehold.

 

Spørsmålet er, er siste alternativ mulig i praksis? Vi har 220 mål å slå(om to år håper vi på nærmere 250 da vi utvider så mye som mulig)

 

Hvor mange brukstimer kan en forvente av en slik maskin? Jeg er forholdsvis fersk når det gjelder dette med regnskap, så det er sikkert flere ting jeg må ta hensyn til i forhold til leasing, men har inntrykk av at det er en svært kostbar løsning hvis en bytter utstyret hvert femte år.

 

Håper noen av dere kunne fortalt litt om deres erfaringer når det gjelder livstid på maskin samt finansieringsløsning. For vår del er det så og si uaktuelt å drive leieslåing.

 

Takker på forhånd for kloke svar. :)

 

Odd Ingar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navara_1

Ville nok satset på å kjøre maskina i 15 år, jeg har kjørt 7 år nå med min kverneland slåmaskin på ca. 230 daa, eneste vedlikehold er at jeg har skiftet ett sett kniver og olje. Maskina er fortsatt som ny.

Så å bytte etter 5 år for så lite areal vil være å kaste penger ut av vinduet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1
Med såpass lite areal, og en litt forsiktig sjåfør, godt vedlikehold, dvs. vask og smøring etter hver slått og oljeskift en gang i mellom skal det ikke være noe problem å få en kvalitetsmaskin til å vare i 15 år, og da vil den fremdeles ha en brukbar restverdi som bruktmaskin. Ville tro at du fort kunne få en 20-50 tusen for en maskin av anerkjent merke som er godt vedlikeholdt etter 15 år, jfr. det som ligger på FINN.no akkurat nå. Skal du slite ut en slik maskin på 5 år må du kjøre hardt med leiekjøring og kjøre kanskje 10-20 ganger så mye som du har planlagt, men da har du også inntjening på maskinen og kan forsvare å nedskrive/bytte etter 5 år.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et 4. alternativ er jo å leie slåing når det ikke er snakk om mer. Du binder mye kapital for noen få timer i året.

Og maskina er gammeldags lenge før den er utslitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lån deg penger til ny fc302 på fem år. Denne maskina slites ikke mye på 15 år med \&quot\;bare\&quot\; 250 mål/årlig,så da burde det ennå være mye maskin igjen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd_Ingar_1

Det er sant som du sier, men uaktuelt da vi både ønsker og foretrekker å gjøre det selv. Takker for innspillet likevel. :)

 

Edit: siktet til AI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har nettopp bytta inn en 11år gammel Kuhn 302 fikk 70t i innbytte på

ny og større kuhn kjøpte den for 110t. Den er kjørt mye men stelt og lagret inne. Kjøp en ny og ha den i 15år og pass på den finnes ikkje

bedre maskiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jamos_1
Hjemme har vi en gammel Kuhn FC 300. Den er nær 30 år gammel. Den har nok sett bedre dager, men gjør fortsatt jobben på totalt 700-800 mål årlig per dags dato. Kosmetisk er den i svært dårlig forfatning. Mye av lakken er borte, og plater og deksler har begynt å ruste bort. Av større påkostninger er det kun snakk om et tannhjul i bjelken. Det ble vurdert ny maskin for noen år tilbake, men i og med at den går og går ble det valgt å gjøre investeringer på områder som var mer nødvendige. Nå vurderes det til og med å oppgradere den litt med noen nye deksler og kanskje et hjemmelaget bredspredningssystem. Poenget er at med godt vedlikehold kan en kvalitetsmaskin, som kun går på et gårdsbruk, vare overraskende lenge. Det er viktig å ha fokus på de faste kostnadene også.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...