Gå til innhold

Begynne som bonde, hva muligheter har eg?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

 

planlegger og starte opp igjen drifta på familiegården etter at den har vert uten drift i noen år, eg har sjølv tatt meg av grashøstinga og stell av arealet og leigeareal , har kjøpt bra utstyr til dette, foret er gått i rundballer og er blitt solgt. eg har sjølv jobbet i en annen bransje med eget selskap i flere år men har veldig lyst ta over hjemme og starte opp drifta igjen , eg lurer derfor nå litt på hva eg kan forvente sitte igjen med på dette , eg er ikkje ute etter å tjene meg rik men en forusetning for å gjøre dette er at eg kan få konsentrere meg fult og helt om gården uten og måtte jobbe utenom i tillegg borsett fra en gravejobb i ny og ned når det passer eller litt snøbrøyting på vinteren . eg kan overta gården for 1,2 mil da er det 135000liter melkekvote og båsfjøs frå sent 80tall med ny inredning 20 kuplasser og 3 oksebinger. redskaphus 2 tårnsiloer og 1 hus ca 50 meter frå fjøsen. eg vil oppgradere rørmjelkeanlegget med eit nyere brukt som eg har på hånd ca 55000 ferdig montert. og ellers litt puss som en smittesluse og nytt golvbellegg i melkerom. når det gjerlder traktor og utstyr så har eg det sjølv da eg kjøpte det fra faren min for flere år siden og har i tillegg komplett rundballeutstyr og lessevogn. utstyrer er ikkje nytt men i meget god stand smurt og lagret i redskapshus. traktoren er en 100hk fendt med laster ca 10 år gammel. eg har og en eldre fjøs som eg planlegger fylle med sau ca plass til 100 vinterfora . og på lengre sikt kan eg tenke meg å bygge en enkel fjøs til oksene for å kunne frigjøre plassen dei 3 bingene tar og erstatte dei med båsplasser til flere melkekyr. eg vil ta det litt forsiktig og bygge meg opp stein på stein før eg begynner bygge noko ny datafjøs. men det store spørsmålet er hvor mykje kan eg sitte igjen med på 100 vinterfora sau og 135000l melk med fult påsett.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billy_the_kid_1
For den prisen får du ikkje ei tomt på 400 kvadrat, så her får du særdeles mye for penga! Og det er ingen problem og holde ei ok årslønn for 1 mann her. Utfordringa er at ein er fastlåst til to melkinger til dagen på gitte tider.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

dette høres ikke så dumt ut. det høres ut som du lett kan bygge deg opp litt penger og få betalt ned gården på kort tid. det jeg lurer på er hvordan er tilgangen på areal rundt deg? du må trolig utvide litt på sikt og er det da mulig, eller er det mange andre store som kaprer areal?

hva har du arbeidet med før? skjønner at du ikke bare vil jobbe, men i roligere tider er det ikke dumt å kunne ha noe å gjøre som kan være en fin ekstrainntekt. lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
tilgangen på areal er bra har ca 250mål med godt holdt slottemark nå og 50-60 mål med slåttemark som eg kan få leige men så må taes om da det har ligget brakk noen år. uten om dette har eg ca 100mål sjølv som eg i framtida kan dyrke . men hva kan eg med denne produksjonen regne med å omsette for og sitte igjen med. er ikkje redd for å arbeide men eg vil ha hodet 100 % på drifta og heller ta på meg en gravejobb eller noko når det passer utenom og ikkje fordi eg må jobbe utenom. eg mener at det går ut over drifta om eg må hente lønna utenom gården og da kan eg like godt forsette i vanlig arbeid. eg er oppvokst på gården og har deltatt aktivt tidligere men har jobbet noen år som aktiv soldat i forsvaret før eg i 2011 sluttet og begynte i anleggsbransjen grunnet en skade . drifta på gården sluttet i 2010 men eg har overtatt leigekontraktene som vi hadde og stelt jorda med grøfting omlegging og høsting av gras for salg avlingene ligger godt over gjennomsnittet her i området rundt meg . eg er litt lei av å kjøre gravemaskin og synes det er veldig intrisangt å holde på med gårdsdrift og har trua på at det er mulig å få dette til om en tar det litt rolig med invisteringa i starten og satser på få mest mulig ut av både dyr og areal.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Husk å ha løsdriftskravet litt i bakhodet også her da :)

Kanskje bygge nytt kufjøs å lage oksebinger i dagens båsfjøs?

 

Men bra du ønsker å drive, stå på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...