Gå til innhold

spørsmål til erfarne okse produsenter?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Går i tanken på å starte opp en ny produksjon på gården, hvor jeg har landet på oppforing av okser som en interessan produksjon.

Holder til på jæren i Rogaland, dette er et område hvor det er lite salg av kjøttfe kalver til oppforing. I og med at det er en go del melkebønder på Jæren må produksjonen basers på oppforing av Nrf kavl og uheldigvis Holstein kalver.

 

Har noen spørmsål anngående denne produksjonen som jeg kan se på som en stor problem faktor?

 

Jeg går i tanker på å bygge til ca 250-300 okser som skal levers til slakt hvert år.

dette vil si at kalvene jeg får kjøpt vil komme spredt fra mange besetninger, og jeg er derfor redd for store risiko og farer med smitte på forskjellige sjukdommer etc. Dette kan være med å gjøre produksjonen dårlige betalt å mindre lønnsom.

 

Lurer derfor på om noen her inne driver med det samme å hvordan dere løser problemet , eller unngår problemene som kan oppstå? Hvilke tiltak dere tar for å forhindre dette.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangel på okser og uansett, det å bygge nytt for å fore opp nrf og holstein okser uten å drive med det fra før eller ha bygninger du kan bruke/gjøre om er neppe det beste du kan begynne med. Vet det høres enkelt ut å fore opp okser men det må store volum til, med mindre du har avtaler med produsenter av kalv, som faktisk også holder på med det om ti år , å du får fylt fjøset til enhver tid ser jeg det som litt håpløst å starte med dette. Skal selv utvide men det blir ammeku og oppføring av slakt. I tillegg til dagens ammekyr og melkekyr og oppforing av alle oksene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få tak på kalv er ikke noe problem i regionen for min del. Spørsmålet mitt var med sykdom når kalvene kommer fra flere besetninger?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mottak adskilt fra resten av fjøset, kanskje helst i egen bygning.kalvehytter med frisk luft og null smittdpress vil vell være det aller beste og et must om man skal drive virkelig stort!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...