Gå til innhold

kurase for mjølkproduksjon


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

 

Skal sannsynligvis starte med melk og lurer i den forbindelse på de ulike rasene. Noen som ville fortelle om sine erfaringer? Tenker da på holstein, nrf og jersey. Fordeler, ulemper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Nederland i sommer og besøkte endel gårder der. Det var populært med tre veigs kryssninger, de hadde i utgangspunktet holstein men krysset dem med NRF og neste gang krysset de med Simental og Holstein neste gang osv. dette gjorde de for de ville ha melkeegenskapene og jur til Holstein, bein og kjøtt fra Simental, helse og fruktbarhet fra nrf. Jeg snakket med en som jobbet for noe tilsvarende Geno i Nederland og han sa at om man krysser med bare to raser vil den ene bli veldig dominant som regel men om du krysser med tre raser ville det være bedre med tanke på de forskjellige fordelene. Det vil jo såklart ikke melke så mye som renraset Holstein men de får noe helt annet slakt. store og fine kyr. Jeg har hat Simental, Holstein, Tiroler og NRF og i dag er det stort sett NRF jeg holder meg til men vurderer ¨krysse inn Simental for å få bedre slakteoppgjør.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare egen erfaring med nrf og jersey i tillegg litt simmental og gamle raser, har forresten snart renraset jerseybesetning og gleder meg til den dagen siste nrf kua reiser.

Nrf er ei solid enkel ku, grei å få kalv i, relativt frisk, ok melkeku, friske sterke kalver, ok lynne, dårlige beitedyr sammenlignet med jersey.

Jersey går for å være verdens mest effektive melkeku, her er kr.for prosenten 2/3 i forhold til nrf målt i energikorrigert melk, 13-14 % mindre for til livnæring. I energikorigert melk ligger jersey over 1500 kg høyere her på gården.

Har hatt snart 80 kalvinger med jersey, eneste behandlinger er mastitt, med andre ord mye friskere enn nrf her. Fruktbarheten er noe lik nrf.

Det er lynnet på jersey som er den største forskjellen i daglidagen, skal ho opp i klauvboksen ta ho i halsbåndet og lei henne, samme om du skal flytte de andre plasser. Tror de som ikke liker lynnet på jersey stresser for mye så de blir sta som et esel.

Eneste minuset med jersey er svake kalver, men etter jeg har fått skikk på mineralbalansen til sinkyrne er det ikke noe problem lenger. Utrolig lette kalvinger og kalvene drikker råmelk innen halvtimen.

Heller ingen problem å ins. Jersey kjøttfe, men bare på store eldre kyr.

Utvalget av okser er mye større enn nrf, bare å bestille med viking genetic.

 

Nå vart det litt mye jersey her, men håper du bestemmer deg for et eller annet og går all inn for å lykkes med din rase.

Enten det er røde, svarte eller gyldne kyr. Anbefaler deg å ta kontakt med raselagene til f.eks. holstein, jersey eller simmental.

Takk for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøttproduksjon på Jersey er i praksis lik null og oksekalvene blir adri mer enn oksekalv. Så de kommer i fratrekk i sammenligning med kombinasjonsraser (NRF) og andre store (store dyr) melkeraser.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...