Gå til innhold

Talle


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg må innrømme at jeg blir litt småfortvilet over å ikke få til tallen. Jeg har grus i bunn, deretter råflis og oppå der har jeg på halm. Denne halmen har en absorbasjonsevne nær null virker det som. Det hjelper selvsagt ikke at vi nå har måttet bruke våt rundball (før frosten blir for ille). Selv om jeg legger på halm hver dag, så ser det ikke ut neste morgen når jeg kommer inn. Tetthet per dyr er lav, mer enn 1,5m2 per dyr. Nå vurderer jeg faktisk å ha på flis i bunt. Det absorberer i hvert fall veldig godt.

 

Noen gode tips å komme med?

Noen tips til billige leverandører av flis i bunt?

 

Er det noe vits å ha på et lag med råflis igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lang erfaring med tallefjøs både til storfe og sau. Når det gjelder sau...Våt rundball er å be om dårlig talle , det samme er for stor dyretetthet. Jeg forer med rundball med ts % på ca 60 og hver sau har 2,4 m2. Tallen fungerer utmerket hvert år og jeg strør med halm på sandpute. Aldri noe problem med tallen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rønningen_1

Jeg ser at vi har gjort en del nybegynnerfeil. Vi har latt dem gå for lenge på flisen før vi fikk fylt på med halm (vi fikk halmen litt sent), vi har har våt rundball og vi har for høy tetthet. Vi har litt over 130 dyr og et kaldfjøs på 560 m2, så vi har flere binger som står tomme. Det er vel bare å begynne på nytt, for jeg tror tallen er blitt for våt, til tross for at vi strør med ny halm hver dag. Frustrenrede, men vi gjør garantert ikke de samme feilene igjen. Planen er å bytte talle etter at paringen er over (starter i helga).

 

Men da går vi for 15 cm med flis (oppå grusen vi har), så et godt lag med halm direkte oppå der (uten at sauen har gått på flisa først) og så skal vi faktisk fôre med ammoniakkbehandlet halm og kraftfôr hele januar og deler av februar. Jeg håper at dette kan bidra til en tørrere og finere talle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...