Gå til innhold

Høner


Gjest

Anbefalte innlegg

http://www.fuglepraten.no/

^Mer pasende forum?^

 

Har selv en flokk på 5stk. Australorps, 3 brune italienere og noen danske landhøns. Australorpsene er STORE, og utrolig kule høns. veldig gode eggleggere, som ikke er kresne. (verken i diett eller på komfår. legger egg selv om det er mørkt og kaldt /vinter) Dette er en kombinasjonsrase, som kan brukes til både kjøtt og egg.

 

Italienerne er også vanvittig gode eggleggere. De legger store fine egg, og legger omtrent året rundt. De er nok hakket mer &quot\;kresne&quot\; enn australorpsene. Jeg pleier å sette på ekstra lys på vinteren. Mine er vandt til folk, og er virkelig tamme. går i beina på meg når eg tusler rundt i tunet, og kommer når eg roper. kjekke dyr \;)

 

Landhønsene (hvis det er det de er. noe farfar kom hjem med en dag. litt usikker, men tipper dansk landhøns. ) De er ikke noe å ha på for eggene sin del, men de er koselige fugler. De legger små egg, og virker mer interessert i å ruge på eggene enn å legge dem. De er riktignok noen år, men har aldrig hatt hastverk med å legge egg.. Har alikevel ikke slaktet dem enda, så noe må de da ha for seg. hehe

 

Valg av rase kommer litt an på hvordan du har tenkt å ha de. skal de gå helt fritt, eller skal du ha en lukket hønsegård. Tidligere hadde vi Jærhøns, og de er helt utrolig kvikke. Rev og hauk kan prøve så mye de vil, fikk aldrig tak i våre ialefall. Så disse passer fint til å gå fritt mtp. rovdyr.

Italienere legger MASSEVIS av egg. men er &quot\;dummere&quot\;. er av typen som bare står å ser på at reven kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...