Jump to content

Starte med frilandsgris

Holmen_1

Recommended Posts

Jeg er nå i planleggingsfasen for kjøpe inn griser for å fôre opp, som skal gå på friland på en åkerlapp jeg kan avse til dette. Det er snakk om eventuell oppstart våren 2015.

Planen er å kjøpe inn 10-12 små-griser for oppforing, og direktesalg av kjøtt til forbrukere. Jeg har ikke mulighet pr idag å holde dyr på vinteren, så det kun er snakk om oppforing for slakt.

Ønsker å få tips og råd angående slik drift - spesielt angående muligheter for slakting som tilfredstiller Mattilsynets krav (jeg holder til i Nedre Telemark). Å sende dem til Nortura, så grisene havner som sams-masse på Rema 1000 ønsker jeg ikke.

• 1 year later...
  • 2 weeks later...
  • 1 year later...
  • 2 months later...

Hei. Jeg har to utegående griser som jeg har til slakt. Den ene har plutselig begynt å halte noe voldsomt, men den virker ellers til å ha bra allmenntilstand og den spiser akkurat som før. Jeg vurderer å slakte den før tiden siden den ikke har blitt bedre selv om det har gått en uke siden den begynte å halte. Kan det være fare for at den er syk og at jeg derfor ikke  kan spise kjøttet, eller er det grunn til å anta at den bare har skadet beinet siden den spiser og ellers virker i grei form?

• 2 months later...