Gå til innhold

Hjelp! ny bonde, hvor mange værer børe jeg kjøpe med?


Gjest

Anbefalte innlegg

Vi er skikkelige ferskiser. Vi skal ta over besetningen på gården om knappe en mnd, og nå må vi bestemme oss innen noen dager for antall søyer og antall værer. Vi har fått med på kjøpet ca 30 søyer 8avhengig av overlevelse på fjellbeite). I tillegg planlegger vi å kjøpe 40 av den tidligere bonden (altså, vi trenger ikke forholde oss til mattilsynets regler om innkjøp, siden disse allerede er en del av dagens besetning). Bonden vil helst selge oss alle 6 værer, men jeg er sterkt i tvil om vi trenger så mange? Dersom vi velger søyer av to linjer som ikke er døttre av værene, vil ikke det holde med to værer da? Har lite lyst å bruke så mye penger på seks værer når vi kun skal ha 50-70 søyer (antallet avhenger av antallet søyelam som har overlevd årets sesong på fjellet).

 

Nytt spørsmål: Dersom vi har for mye grovfôr (ensilert rundball), vil disse ikke stå seg til neste år? Plukker selvsagt ut dem som har mugg, men lurer på holdbarheten til en rundball. Lagring er ute. Vi har mulighet til å lagre alt under tak inne.

 

På forhånd tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 6170Turbo_1

Først av alt gratulerer som sauebonde.

 

Det vanlige er å rekna 40 søyer pr ver, så sånn sett er det nok med 2. Korfor hadde den tidlegare bonden 6 verar?

 

Rundballer kan ligge til neste år, men bør aller helst brukes denne sesongen. Eg ville solgt dei ekstra ballane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billy_the_kid_1

Gratulere! Vil og tru at 2 stk skal holde i utgangspunktet. Men det er leit og ha 40 tomme søyer viss væren ikke virker. Dette kan komme spesielt av sjodog, forusaket av flått. Og siden du er &quot\; nybegyner&quot\; ville eg hatt to værer på dei samme søyene. Er tidkrevende å sjå om dei samme søyene tar seg eller kommer opp på ny.

Rundballene, du trenger 1-1,5 pr vinterfora sau. Selg resten og lag nye nesteår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rønningen_1
Takk! Dette var veldig nyttig! Da vet vi at vi skal regne rundt 40 søyer per vær og at vi bør ha minimum to værer. Tidligere bonde hadde et betydelig større antall v.f.søyer, derav antallet værer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...