Gå til innhold

ammekyr / utegang


Gjest

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg har just tatt over gården hjemme. Min far har bare hatt sau (20 stykk) de siste årene for vedlikehold av innmark beiter og dyrka. Kona og meg kunne tenkt oss og ha noen amme kyr som kan gå ute om vinteren. Vi vil ikke ha skotsk høylandsfe. Er det noen andre raser som passer til dette. Hvor mange rundballer krever ammekyr gjennom vinteren, vi brukte ca 1,5pr sau gjennom vinteren. Bor på sørlandet. Har noen gode tips her.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1
Hereford! lettstelte, snille og rolige, og nøysomme. Ang. mengde foring gjennom vinteren er det litt vanskelig å si noe om, for en ball er ikke en ball, men en rettesnor kan kanskje være 10 baller. Har mye å si om det er fra forhekk eller fra forbrett. Da har man mindre spill.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jorkhans_1
Vil tipse om future rundbuehaller. Kan løftes opp med traktoren og flyttes etter behov. Ein hall på 30 kvadrat ligg på ca 21 000. Har sjølv hereford gåande ute, men forer fram kviger til slakt. Dei et jo ein del mindre enn ei ammeku, og det går ca 5 store hardpakka baller pr dyr i løpet av ein vinter. Har ikkje støypt plate ved foringsplass, men har flyttbar hekk med tak, og stort skogsområde, så flytter hekken rundt etter behov. På kalde vintre kan den stå lenge på same plassen. Går og an å plastre bakken om du har tilgong på grov flis frå flishogger. Eller så kan eit billig alternativ til støyp vere å asfaltere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...