Guest Posted June 23, 2014 Share Posted June 23, 2014 Skal kjøpe inn materiell til permanent strømgjerde og trenger litt hjelp fra noen med erfaring: - 2,0 eller 2,5 mm tråd? Er det levetiden som vil bli forskjellig? Snakket med noen som mente 2,0 holder lenge og er enklere å jobbe med. I tillegg ser jeg at den koster ca 40 % mindre - noen som vet om jeg kan bruke pex rør (vannrør) som isolatorer? Har liggende en god del rester etter varmeanlegg i huset. - er gripple verdt den ekstra kostnaden? Trenger jeg i så fall andre strammemekanismer enn gripple? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted June 23, 2014 Share Posted June 23, 2014 SMIL-midlene dekker vel det meste, så jeg ville gått for gripple og skikkelig tråd. Når det er sagt, jeg har også 2 mm tråd, trippelgalvanisert. Du setter opp gjerdet kun en gang, mens du skal vedlikeholde det i ti år fremover. Gripple syns jeg er verdt pengene, jeg har ganske lange strekk, 3-400 meter og dermed ble det ikke all verden med gripple som gikk med. Du vil ikke få overslag med vannrøra da, når det blir vått? Satte opp vel 1 km med gjerde til sauene, altså 3 tråder og isolatorene kom på til sammen knappe 2000,-. Syns ikke det er noe å si på. Stolpene kom på 4000,-. 2 pakker gripple 800,-. Tråd: knapt 3000,-. Så materialene kosta vel kanskje i området 10 000. Da har jeg gjerde i mange år, og SMIL dekte det jo som sagt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Arn_1 Posted June 23, 2014 Share Posted June 23, 2014 Fikk ikke smil-midler dessverre. Men takk for gode innspill. Er det noen særlig forskjell på trådene som ulike forhandlere tilbyr egentlig? Bole ligger for eksempel en god del under andre i pris: http://www.bole.no/Hem/Produkt/nb-NO/1320575/Jerntrad-High-Tensile-2,5-mm-25-kg.aspx Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Arn_1 Posted June 23, 2014 Share Posted June 23, 2014 Et spørsmål til: På deler av strekningen er det ganske kupert og til tider grunn jord. Slike steder vil det vel være en bedre løsning å bruke trær (de står fint plassert) i stedet for sette i verk større tiltak med stolpene. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Arn_1 Posted June 23, 2014 Share Posted June 23, 2014 Et par spørsmål til: - Bruker dere fjærer på tråden? Evt. hvor ofte, en pr. strekk? - Jeg ser noen bruker isolerende mellomstolper som ikke går ned i bakken, men kun festes til trådene. Jeg kan tenke meg de kan ha noe for seg når det blir 4 tråder pluss og kupert terreng. Noen som har erfaring med disse? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.