Gå til innhold

eie kombipresse kontra leie pressing


Gjest

Anbefalte innlegg

Interresangt å høre noen seriøse meninger rundt deette omstridte temaet.Tenker da først å fremsst på hva er billigst ved forskjellige alternativer(i praksis hvor mange bunter man presser)

Mitt eksempel brukt kombipresse som er verdt mellom 200-250 traktor med verdi på 80000, har ca 500 mål med ettårig raigress + halm 1500 til 2000 baller i året, pressa har 25 kniver emn kjører med dem utkoblet pga traktoren makter ikke dra dem.spørsmålet blir hva lønner seg for meg? og andre med andre forutsetninger hvor går grensen for att d lønner seg å eie selv???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interresangt å høre noen seriøse meninger rundt deette omstridte temaet.Tenker da først å fremsst på hva er billigst ved forskjellige alternativer(i praksis hvor mange bunter man presser)

Mitt eksempel brukt kombipresse som er verdt mellom 200-250 traktor med verdi på 80000, har ca 500 mål med ettårig raigress + halm 1500 til 2000 baller i året, pressa har 25 kniver emn kjører med dem utkoblet pga traktoren makter ikke dra dem.spørsmålet blir hva lønner seg for meg? og andre med andre forutsetninger hvor går grensen for att d lønner seg å eie selv???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hørt att mann bør ha noe over 1000 baller for att det skal lønne seg og eie selv, men det kommer jo ann på om mann må kjøpe ny traktor/slåmaskin, og hva entrepenøren tar for ballingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror absolutt at du forrenter egen presse. Har hatt presse selv i ti tolv år, og mener bestemt at grensa rent økonomisk går ved 7-800 bunter årlig.

Jeg presser rundt 1000 med gras og halm til eget bruk og kommer bestemt til å ha egen presse.En ting er økonomien ved selve pressingen, en annen ting er verdien av å få gjort jobben når du selv vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fekk sett opp eit reknestykke på dette i vår frå ein rådgjevar.I mitt tilfelle gjekk grensa på ca. 700 ballar i året.Men her vart det rekna på singelpresse(230000), slåmaskin(80000) og pakkar(90000).Rekna ikkje på kombipresse grunna tyngde på utstyret, mykje bakkar og behovet for trekkraft.Her i området betalar ein 150 kr/ball.Då køyrer eg ballane på plass sjølv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

En ting er rent økonomisk hva det koster å få kjørt inn ballene, om du kjører selv eller leier. Noe annet som er vel så viktig, som po sier er verdien av å få gjort det når du ønsker.

Om du kjører selv vet man at man får ballene i hus til riktig tid. Hvis det her er snakk om grovfôr til mjølkeku ligger det en god slump penger i å ha riktig grovfôr.

 

La oss si du avtaler pressing med entreprenøren, slår graset og venter... Det går 2, 3, 4, 5 dager med regn, og så plutselig dukker han opp. Litt ekstremt eksempel, men jeg har vært borte i det, og det av en seriøs entreprenør. Selvfølgelig er ikke dette et normalt eksempel, og de fleste stiller opp når de skal. Men på den avtalte tiden kan det også ha begynt å regne, selv om det var spådd strålende sol, og fôrverdien vil synke med en gang.

Når man da regner på den totale økonomien vil jeg tro at man faktisk trenger enda færre baller for å forsvare innkjøpet av en presse. I tillegg til at man slipper å gjøre seg avhengige av andre folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...