Gå til innhold

sau og bekk


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym
Sauen er ingen vadar, så det er breidda som er viktigaste spørsmålet her. Og då kjem vi inn på sånne ting som terreng for springfart, landingsforhold osv, pluss at det jo er spørsmål om sauen går med lam. Spæl har meir kenguru-gen i seg enn norsk kvit. Dårleg dressert norsk kvit åring hoppar gjerne både ein meter høgt og to meter langt på ein god dag. Spæl klarer sikkert dobbelt så langt om den er av det lettskremte slaget.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ok har en bekk mellom meg og nabo gården. Dybda er mellom 0,3-2metet og bredda er mellom 1,5-3meter. Veldig høyt til fint og vasse over. Burde jeg gjerde der da. Mye stein og i bekken.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Du bør definitivt gjerde, det har du igjen for. Jeg har NKS. En søye hos meg tok med seg det ene lammet og svømte 30 meter over til en halvøy rett foran nesa på oss. Da trodde ikke vi våre egne øyne. Ikke var hun presset eller noe, men det var tydelig at det var den veien hun hadde kommet seg ut. Ganske riktig, dagen etter var hun tilbake, men da hadde ikke lammet turt å følge henne. Svømte tilbake med en gang vi viste oss. Så for all del, vann stopper ikke sauene hvis de virkelig vil. Og kan NKS så vil jeg tro det meste av andre sauer også kan like bra.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Prøvde å finne ut av dette da jeg tok i bruk nytt beite langs en bekk sist sommer. Ingen kunne gi råd.

Valgte å ikke gjerde. Bekken har 2-3 meter loddrette kanter de fleste steder og lange strekker med dypt vann, også ved lav vannstand. Noen flatere partier der de kan vade over om det er lite vann.

Krysset bekken 2-3 ganger på svært lav vannstand. Ikke noe problem for meg som har beiter på begge sider og kjekt å få beitet hele bekkekanten uten FRYKTELIG lange og kronglete gjerder.

NB har ikke Spel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...