Gå til innhold

sauehold


Gjest

Anbefalte innlegg

heisann!

er ny her.så ikke skyt meg om jeg utaler meg feil:).eller om dere har hørt spm 100 ganger før :)

 

men nå ska dekk få høre.

har et småbrukt som jeg og samboeren kjøpte for ca 5 år siden.

har leid ut jorda fra dag 1.

men som en gammel avløser jeg er, så vurderer jeg nå å ta over jorda igjenn selv. 50 mål dyrket mark.

så nå jeg vurderer sterkt og søke om konsesjon,

og så smått begynne med sau.

men så er det et "men" her.

har søkt litt rundt på internette. men finner ingenting om evntuelt krav om utanning,kurs etc som en eventuelt må ha for og drive med f,eks sau..

så da er spørsmålet mitt igrunn om det er noen som vet hva som må til for og kunne ta inn sau...

 

Ps. kan jo bare ta en tlf til landbrukskontoret.

men tengte og prøve lykken her,..

 

har erfaring med ku,gris..

på forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg har drevet med egne sauer siden jeg var 12 år (er nå 29), og er utdannet agronom.

Du trenger ikke noe kurs/skole for å drive med sauer, men det kan hende det kommer strengere regler på dette om noen få år.

Konsesjon er noe man søker om når man kjøper en gård av noen man ikke er i slekt med, så du behøver ikke å søke konsesjon for å begynne med sauer.

Mattilsynet er strenge på dette med innkjøp av sauer. Det skal helst kjøpes inn sauer fra bare en besetning, og det må være fra samme fylke som du har gården din.

Ettersom du har leid bort jorda, er vel leietiden på 10 år? Da kan det by på problemer fordi utleier vanligvis ikke kan si opp leiekontrakten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnebjarne
Takker. Dette er et småbruk med odel på.så det fruen som eier bruket :) bare lånetager jeg :) og det med utleie av jorda,så går den ut i år.. Så vis jeg bestemmer meg for og begynne med sau.så sår jeg i gras neste år...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnebjarne
Litt usikker på hvordan jeg går fram.men jeg må vel da søke matilsynet og reg meg som et enk.foretak?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Snakk med mattilsynet, enda ikke hørt noen få nei. Og så er det mest lønnsomt å få tak i livdyr på høsten. Hvis du kan kjøpe inn noen rundballer i vinter så ville jeg kanskje starta nå til høsten med å kjøpe inn. Du er nok mest lønt med å kjøpe voksne sauer. Kjøper du lam så kan de gi deg en bratt lærekurve under lamminga. Ville kanskje starta med 25 voksne og da når du vel nesten målet ditt om 50 neste år hvis du tar mesteparten til påsett. Lykke til!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

målet mitt er vel ikke 50vf.

men får jeg inn 10,så er det en start.

føler på meg at jeg kommer til og ha grei kontroll med 10 til og begynne.

Husk jeg er fersk på sau.så dra inn full låven med en gang er nok ikke noe alternativ enda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei! Eg har nett kjøpt noko geitekje til litt landskapspleie, har vore gjennom det samma.

Send epost til produsentregisteret med Gr. Br nummer navn og fødselnummer. Når du har fått klarsignal derifrå (1-2 dagar), kan du gå gå inn på https://www.mattilsynet.no/mats og registrera dyrehaldet der. Ta kontakt med nortura, om du vil levera slakt til dei, og registrer deg som levrandør, eventuelt bli medlem(12000,- eingangsum) .

Er dette eg har gjort etter å ha kontakta desse, kan ikkje tru det er noko meir som skal til.

 

Uansett, lykke til! Er kjekt med dyr på garden! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnebjarne

Når du mener produsentregisteret.mener du da å registrere deg på brønnøysundregistere?

Etter det jeg har skjønt så må jeg melde meg inn som selvstendig,og deretter matisynet for pg få lov til og drive med dyrehold.

Men er det noen som vet hvor mye sau en må ha for og få eventuelt tilskudd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

- Ifølge forskriftene skal eier inneha kompetanse for å drive med sauehold. Hva denne kompetansen spesifikk innebærer står det lite om.

 

- Det enkleste er å skaffe deg et org.nr.(enk.foretak), for deretter å få produsentnr.

 

- Du får tilskudd fra første dyr. Men du må ha hatt omsetning på med enn 20k de siste 12 månedene. Regner med at det står mer om dette på slf sine hjemmesider.

 

- Det er ikke søkeplikt får å kjøpe dyr, men det er meldeplikt. Det du må søke om er å forflytte dyr(hunndyr)

 

Kan være lurt å begynne med noen få dyr til du blir kjent med ikke bare med arten men med rasen og individene.Man finner løsninger når man prøver å feiler:)

Lykke til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Det er intet formelt krav til kompetanse. Det var snakk i det for en tid tilbake, men det ble stoppet. Angående omsetningen så mener jeg du kan søke om fritak det første året du starter. Eller som enkelte har gjort &quot\;selge&quot\; rundballer til naboen og lignende. Sau er forbudt å flytte over fylkesgrenser og i utgangspunkt mellom besetninger. Derfor søker du mattilsynet slik at de kan spore sykdom hvis det oppstår. Ta kontakt med mattilsynet før du gjør noe. Du får ikke nei til å starte med sau, men du får en ryddig prossess. Landbrukskontoret kan også være til god hjelp med alt av søknader.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnebjarne

Takker for hyggelige svar..

Har forøvrig litt kjennskap til sau.så begynner ikke helt på blanke ark :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Produsentregisteret har ikkje noko med Brønnøysund å gjera. Skal du drive med ein form for produksjon på garden, må du vere registrert hos produsentregisteret. Men skal du søke om tilskudd og mva.greier må du vera registrert i brønnøysund. Mattilsynet var var veldig behjelplige i mitt tilfellet :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...