Gå til innhold

Sende lam til slakt og litt aent


Gjest

Anbefalte innlegg

Hallo. Lurte på hva man kan få for gammel norsk spæl sau lam som sendes til slakt. Har bestilt 25søyer som jeg får til høsten. Skal ha for og holde nede kratt og busker, gården har vokst i gjenn, fikk gården i år etter min bestefar. Er det noe penger i og få lam på dyra eller burde jeg bare la være og kjøpe vær. må bare planlegge fremover litt. Og en ting til Kommunen jeg bor i har sakt at de gi litt støtte for vært mål dyrene går på for og få tilbake kystlandskapet, er det noe vits og søke på det. vis det er snakk om små summer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Vel, du starter under feil regjering da hvis det er tilskudd du er ute etter. Tilbudet som ligger på bordet fra staten nå halverer omtrent tilskudd du får bare for å ha sauene og flytter det over på lammeslakt. Du må levere omtrent 1 lam over en viss klasse og kg pr sau til slakt for å veie opp. Og i bunn og grunn syns jeg en skal produsere det en kan og være seriøs når en først skal ha sauer, ikke spekulere i tilskudd. Det er jo nettopp derfor regjeringen ønsker å flytte mer over på lammeslakt, for å få bort de som kun har sauer uten å produsere noe. Og kulturlandskap produserer du bedre dess flere som beiter. Men med en såpass ekstensiv rase så må du være flink for å få høy nok slakteklasse og vekt på lammene over sommeren.

Så skaff deg informasjon rundt emnet, nsg kjører sikkert noen kurs. Eventuelt har du kanskje noen engasjerte naboer som vet hva de driver med. Noe å spørre etter for å sile ut de du kan lære av er å spørre om de vaksinerer, om de noen gang har hatt dyrlegen på besøk, hvordan de ligger an i forhold til resten av landet hvis de er medlem av sauekontrollen, om de har vært plaget av listeriose, sliter de med mastitt, hvordan de gjør det under fødselshjelp. De bør vite hva du snakker om når du nevner disse tingene, og det samme bør du. Jeg har kommet på besøk til en nabo som skulle til å slå i hjel en sau fordi lammet satt fast. 5 min etterpå var lammet ute, riktignok dødt, men sauen levde i beste velgående. Når du ikke kan sånne grunnleggende ting da bør du enten ha vett til å spørre noen om hjelp, så du kan det selv til neste gang, eller la være å ha sau. Kun et eksempel (type skrekk), men et lite tankekors. Det finnes så mye fagstoff og informasjon på nettet, og i bøker at en bør sette seg grundig inn i det når en har ansvar for noe.

 

Om hele dette innlegget blir oversett og glemt, så ber jeg deg om å huske kun en ting. Kjøp deg boka som heter &quot\;Helse og velferd hos sau&quot\;. Det er en bok jeg kan garantere at du kommer til å ha stor nytte av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
nei er ikke uten etter noe tilskudd. Du skriver at jeg bør spør en som driver med dyr i ommrådet, alle som driver her har lagt ned og planta i gjenn sinn jord med juletre eller solg tomter til utbyggere. Har fått tilbud og selge jorda til utbygger men syns det er synn at alt matjorda forsvinner eller gror i gjenn. Det jeg lurer på hva får man for et lam som selges uten tilskudd. kan man dekke i det man bruker i disel på traktor og kjøp av kraftfor og noe siloballer. Kan være at jeg skreiv litt feil på første innlegg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Det er vanskelig å gi deg noe godt svar på. Det vil variere utrolig. Noe du bør se på er å sende til slakteriet også tar du igjen kjøttet og selger privat. Tror det er mer lønnsomt enn å levere lam som er en plass mellom 5-15 kg. Kg prisen varierer, men en plass mellom 30-50, gjerne rundt 40 kr pr kg for greie slakt til grei tid. Men det går an å levere lam og sitte igjen med 100 kr også. Men da leverer du jo skrap og får betalt deretter. Som sagt, produserer du godt så har du igjen for det. Kan anbefale deg å prøve deg frem, også går du gjennom første slaktesesongen og ser hvor du kan bli bedre. Uansett har du mer igjen for å ha lam enn å ikke ha det. Lykke til! Send en e-post til et slakteri så gir de deg et overslag av dekningsbidrag pr sau du kan forvente. De beste har over 2000 pr sau, de dårligste er på minussiden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beitebruker_1

Enig i alt nks bonde skriver, men du skal selvfølgelig få med deg tilskudd om du har rett på det. Detaljene kan nok landbrukskontoret forklare, men om du driver godt kan du nok få noen få tusenlapper.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein

Vi starta opp litt på samme måte som du beskriver her for en del år siden. Det var riktignok innmarksbeiter men da de begynte å gro igjen kjøpte vi sau, første og fremst for å holde beitene fine. Vi fant imidlertid fort ut at arbeidet med 15 sauer er omtrent det samme som 30. Vi prøvde oss derfor frem, landa på 25 vinterfora etter noen år med prøving. Vi fant også ut at det var litt tilskudd å hente og da var det like greit å ta med det også.

Vi brukte Norsk kvit ssau og det fungerte fint for oss, beitene ble flotte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonym
Hei trådstartar. Eg er i samme situasjon som deg, forsøker å halde drifta igang på besteforeldres bruk. Har hatt omlag 10 vinterfôra sau av gamal norsk rase dei to siste åra. Har slakta sjølv, og hatt til eige bruk. No har eg rekna ein del på det, og ser at det er ein del å hente i tilskot sjølv om drifta ikkje er stor. Mellom anna kan ein få SMIL-midlar til å komme igang med stort og smått. Difor vonar eg å få søkt for neste perriode, slik at det vert økonomi til å auke produksjonen og å sende til slakt. Personleg meinar eg det er feil at eg skal få tilskot til drifta frå skattekassen, men så lenge forbrukaren ikkje ynskjer å betale for eit fantastisk produkt ligg eg ikkje søvnlaus av den grunn. Snakk med landbrukskontoret i kommunen, er du heldig treff du topp folk der. Landbruksrådgjevinga kan også hjelpa. Anbefalar også &quot\;Villsauboka&quot\; av Hilde Buer, mykje spanande om dei fleste saurasar, og var sparket bak for min del
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...