Gå til innhold

Lam som stryker med


Småbrukaren

Anbefalte innlegg

Gjest billy_the_kid_1
Sprayer du navlestrengen med jod? Går lamma aleine med mora, eller kan dei bli stanga av andre hissige mødre?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Setter penger på Koli-infeksjon. Er du nøye med hygiene? Har du tørt og lunt fjøs? Vått og rått er perfekt grobunn for bakterier. Har du vaksinert? Kunne vært interessant å visst litt mer om drifta, kunne blitt enklere å hjulpet på vei. Hvilke rutiner du har under lamminga. Regner med du ligger en plass i landet hvor våren kommer tidlig, hvis ikke er det lett at en del stryker med pga det forhøyede smittepresset inni fjøset. Og sist, men kanskje viktigst, er du 100% sikker på at sauene har rikelig med melk slik at lamma får i seg nok?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Du er nok for sent ute med vaksinering av de voksne nå ja. Men du lærte noe nytt iallefall. Har selv hatt en liten test her der jeg vaksinerte i to år og ikke vaksinerte i to år. Akkurat samme resultat, hverken dårligere eller bedre. Så å si at du MÅ vaksinere er å ta litt hardt i. Men det er helt klart en ekstra sikkerhet ved det og jeg vil anbefale det. Når det er sagt så fikser du mye med dine erfaringer rundt sykdom. Ser du at du begynner å miste lam, og flere viser samme tegn så slipp dem ut (så sant det er mulig), ute vil smittepresset bli langt mindre enn når lammene ligger oppå hverandre og gjerne sutter på samme patter inne i fjøset. Da er det en selvfølge at du har tørr liggeplass og tak over hodet osv osv til de som er ute da. Og ikke så himla kaldt selvfølgelig. Men av valget mellom to onder så vil jeg heller gi lammene sjansen mot litt regn, vind og kulde enn smitten inne. Selv om ingen av delene er optimalt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Og en ting du også kan prøve er å vaske jurene på sauene etterhvert som de lammer. Da vil lammene kunne dra nytte av antistoffene i melka uten å kjempe mot bakteriene i like stor grad fra første dråpe. Kan anbefale denne siden som kun er for sau: lindholtdata.no/Disku.aspx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...