Gå til innhold

Kraftfor automat sau


Gjest

Anbefalte innlegg

Her om dagen fikk jeg tilbud på en automatsik kraftforautomat for sau.

I prisen fremgår det 25000,- for data og elektronikk og 50000,- for rammeverk. Litt over 70000 til sammen. Så kommer kompressor osv så bonden må ut med litt over 80000,- for en maskin. Inkl installering.

 

Jeg finner prisen noe hinsidig høy. Med dette brukte jeg en dag på å finne ut av hva disse makiner er bygd sammen av. Hva koster det deg som privatperson og kjøpe de samme komponenter og software utenom en ferdigpakke fra leverandør.

 

Det var litt oppsiktvekkende.

 

Etter et lite kjapt søk på nett så kan du som privatperson handle inn datapakken som maskinen er avhengig av, Pc software, Rfid transponder. Styreenhet TIL rfid TRANSPONDER og forutlegger til under 10000,-

 

Da har du komplett data pakke for å sette inn i ett rammeverk. Fra leverandør pc komp 25000,- Altså 15000,- mer ???

 

Så til rammeverk og sveisekunskap. Her er det bare å ta mål av naboen som var tåpen å brukte 80000,- på maskinen. Men litt sveisekunskap så har du en maskin som gjøre det samme med samme kompnenter til en brøkdel av NORSKE ferdigpakke Priser.

 

Det er ingen av de nåverende leverandører som har samme fasong på rammeverk. her er det mye forskjeller og er bygget opp etter egne erfaringer.

 

Det beste har nu vert at bønder åpner øyan for maskinen er ikke verdt 80000,- ferdig oppsatt.

 

Tar gjerne en diskusjon =)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hansor_1

Jeg biter på denne :)

 

Jeg har kraftforautomat siden ifjor høst, men sannsynligvis ikke den typen du har fått tilbud om, da den ikke bruker PC og programvaren ikke er tilgjengelig til salgs. Prisen er ganske sammenlignbar, og helt sikkert på komponentnivå slik du har brutt det ned også.

 

Jeg er enig i at priseme er høye, og det er vel fordi markedet er ganske lite. Jeg syns det er helt topp om du klarer å lage din egen av hyllevarer - det syns jeg virkelig du burde gjøre. Slik kan man kanskje også drive prisene ned. Jeg lurer på om det er en bonde i Hønefoss-traktene som har laget sin egen, og jeg har lurt på å se på det samme selv.

 

Jeg klarer allikevel ikke å hisse meg opp over at de selges til denne prisen, selv om jeg skulle ønske at den var lavere. At prisen dobles eller tredobles fra komponentene en salgsvare er sammensatt av er ikke akkurat uvanlig. Selskapene som tilbyr dem har også tatt en risk i å utvikle produktet, og brukt arbeidstid på å lage det, og denne kostnaden må tas igjen et sted. I tillegg får du brukerstøtte i større eller mindre grad.

 

Ellers er jeg godt fornøyd med min automat. Den får mye mer juling enn jeg hadde venta, men holder godt sammen ennå. Jeg er spent hvordan det vil gå i lammingen, og jeg er ærlig talt usikker på om jeg skal la søyer med lam gå på automaten. Jeg kan fort se at et og annet lam gå ivei inni den, når jeg ser hvordan søyene behandler hverandre hvis de ikke skynder seg ut når det ikke er noe å hente der. På den andre siden er det veldig greit å kunne justere tildelingen etter antall lam, men dette blir jeg nødt til å teste ut.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnle_1
Heilt enig i at prisane er alt for høge enno. Men sånn er det vel med alle ting som er nyutvikla. Prisen går forhåpentligvis ein del ned når fleire leverandørar kjem på bana samt at mengda selde automatar går opp. Du treng jo ikkje akkurat vera rakettforskar for å få dette til og fungera. Har prøvd litt å samla info om virkemåte og prinsipp på dei forskjellige automatane no. Sovidt meg bekjent er det kun biocontrol og reime som har automat per i dag? Alltids interessant og høyra om brukarerfaringar samt fordeler og ulemper med dei ulike typane, så del gjerne det!! :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei!

 

Jeg vil nesten tro at vi var av de første som begynte med automatisk kraftfôrtildeling til sau. Dette gjorde vi så enkelt som at vi satte øremerkene som vi bruker til kalvene etter NRF i ørene på sauene, og lar sauen gå i en kalvefôringsautomat..

Senere så har vi måtte gjort enkelte utbedringer i form av bakport (også denne beregnet på kalv) og diverse ombygninger av denne.. (sau er kreative dyr når det kommer til at belønningen er at de greier å stjele kraftfor av hverandre)

 

Men, er meget interessert i hvor du fant programvaren! Hadde vært supert å få vite det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonym
Jeg vet ikke hvilket system det er som brukes til sau, men for ku og kalv er det (Westfalia) et doseringshjul med flere rom som virker på samme måte som en gammeldags manuell potetsetter. Samt et grovt (200mm) loddrett rør (magasin/beholder) fra denne opp til mateskrue eller med fall direkte fra silo.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...