Gå til innhold

Hvor stort uteareal til utegangere(storfe)


Gjest

Anbefalte innlegg

Skal utvide storfebesetningen, NRF kviger/ ammeku, og tenker å ha dyra gående utomhus gjennom vinteren. Har liggeareal i låve. Hvor mye uteareal er det normalt å regne? Regner med stort areal er bra, men hva er minimum?

Når det gjelder gjerding; funker det med typisk 120cm høyt plankegjerde vinterstid? Må jeg evt frese snø unna gjerdet så de ikke kommer over?

 

Noen erfaringer med strømgjerde vinterstid? (Finnes vel en vintervariant...?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hør med kommunen og mattilsynet. Kommunen forvalter gjødselvareforskriften som har med forurensning å gjøre, mens mattilsynet håndterer det dyrevernmessige ved utedriften. Om å gjøre å ha god dialog med begge disse partene før en setter i gang, mange eksempler på dårlige utedrifter. Mattilsynet krever for eksempel at arealet skal være tråkkfast slik at møkk/søle ikke når høyere enn klauvene på dyrene = støpt plate som kan skrapes er det eneste fornuftige. Mattilsynet krever også overbygd fôringsplass. Gjødselvareforskriften sier at dersom det er fare for avrenning, så skal gjødsel samles opp og deponeres på en tilfredsstillende måte. Også væskeoverskuddet skal samles opp, slik at det ikke fører til forurensning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torx_1

Hei!

Jeg har i vinter hatt ammekyr og kviger i to rundbuehaller midlertidig mens jeg skal bygge fjøs. Dette fungerer meget bra, men skulle dette vært permanent, hadde jeg laget meg støpt plate, forbrett og tak over forbrettet med fanghekker. Mye enklere å dosere ut for. Spesielt viktig med ammekyr som skal slankes før kalving. Mine har hatt en 14 eteplassers fanghekk, flyttbar med tak. Dette er supert, men du må inn der med traktor. Lag deg en plate du kan skrape! Alt er supert når det er kaldt, men når nullføre og varmegradene slår inn med mye snø i kvea blir det noe klinete. Hadde trodd det skulle bli verre, men det er litt helling der de går.

 

Jeg har brukt vanlig gjerde, men lettgrinder er knall! Gjerne et par med port i. Angrer ikke et sekund på de jeg har kjøpt. Kan være vanskelig å få brøyta hele tiden.

Når det gjelder areal, så bør de nok ha åtte til ti kvadratmeter er min mening, men alt er bedre enn ingenting!

Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym
Skal du fore ute bør du ha stort areal så du kan flytte foringsplass ofte om det skulle bli gjørmete, eller så bør du støype plate. Vær og temperatur spiller mykje inn. Har du frost heile vinteren held bakken seg fin og fast. Kjør gjerne snøen flat med feks traktor for å få telen ned i bakken. Skog med rotnett hjelper og godt. Det gjeng og an å plastre bakken, med å legge ut grovflis frå fliskutter. Tommelfingeregelen er at gjørma ikkje skal nå over klauvene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Vanlig straumgjerde funker dårleg, då dyra ikkje blir jorda om dei står oppå snøen. Men felleskjøpet sel ein gjerdetråd med både straum og jording i same bandet, så då får dei seg ein liten karamell lell.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...