Gå til innhold

kalver på halm talle


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

Vurdere å lage eit tillbygg for kalver tenker å lage 6 binger med 7 kalver i hver vurderer da å bruke halm/flis til talle. Har ingen tidligere erfaring med bruk av talle så er interesert å høre andres erfaringer om det. Hvor ofte må den takast ut/skiftes? Planen er att kalvene skal gå i bingene fra fødsel til dei er ca 7-8 månader.

Ca hvor mye halm vil gå med? Tenker å bruke en traktormontert halmriver/blåser til fordeling av halmen.

Bør det vere noe drenering i plata under tallen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest olek_1

Ikke erfaring, men skal bygge nøyaktig det samme som deg. Kommer an på hvor dypt arealet er for hvor ofte du må måke ut. Jeg regna 2 kalver på en halmballe/rundballe. Ikke behov for drenering, men lurt med en pumpekum i tilfelle uhell så du kan pumpe ut væske.

Jeg skal ha spaltegulv mot forbrett.

Jo større areal det er per kalv, desto mindre halm går det på hver kalv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har 4m forbrett mot yttervegg 14m l. 3 binger 30 dyr 0-12mnd.

3m spalt med renne 1,5m dyp. 3,5m talleareal bunn 0.6m under topp spalt. bak dette 4m disponibelt areal, parkering, strø, sykebinge mm.

brukte halm første 3 år.Veggene var svarte av fluer. Mye søl, transport lagerplass mm. Bruker i dag spon, i underkant av en pk pr dg.

Etter 12mnd er tallen 30 cm over spalt.

Har sluker og pumpekumm, men aldri pumpet ut en dråpe.

Hadde i dag bygd bratt strødd gummiplatting med 1,5m gjødsellager under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ravi_1

jeg bygde kalverom med talle i 2005.

Målene er like med Holm &amp\; Laue sitt iglo-system.

Men erfaringen er at grupper på 15 kalver blir for krevende.

5-6 jevnstore kalver går godt.

Golvet her er lagt med 3% fall for evt avrenning., og grop til oppsamling.

Det er kanskje ikke nødvendig.

Skulle jeg bygd nå ville jeg vurdert vk sine råd, evt gjort talla dypere så du ikke trenger å kjøre ut så ofte.

(Det er bare ca 35 cm under grindene her) Og med spalt mot forbrett vil du bruke mye mindre halm . Særlig når kalvene blir store.

fluer hadde jeg også, men etter å ha oppdaget larvemiddel har det ikke vært særlig problematisk. Husk bare å bruke det hver 14. Dag i sesongen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...