Gå til innhold

Klippemaskin krangler!


Gjest

Anbefalte innlegg

Heisann! Nå klikker jeg snart på klippemaskin', for plutselig blir det stopp og det blir umulig å skyve'n gjennom håra på dyra! Så kan den plutselig funke igjen, uten at jeg egentlig har gjort noe som helst. Jeg syns jeg er nøye med å smøre/dryppe olje, så jeg tviler på at det er det. ….og jeg har prøvd å la være å dryppe olje en lang stund også, men det kan skje uansett at maskin' ikke klarer å tygge seg gjennom håret.

For øvrig er dyra mine reine og fine, så det er ikke pansermøkk det er snakk om, problemet ligger hos klippemaskinen eller meg.

Det er storfe det er snakk om, Hereford.

Håper noen har tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To forslag:

Er det lenge siden du har byttet /kvesset kniver? Skal ikke mye ukvasshet til før den trøbler. I allefall på batterimaskin.

 

Alt to: Hvis det er batterimaskin, så kan batteriet vøre problemet. Har hatt samme problemet. Batteriet tar lite ladding. Gir signal på å være fulladet, men har for lite &quot\;krefter&quot\; til å gjøre jobben. Da er læsningen å kjøpe nytt batteri.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slit med det samme når eg klypper kalv/ungdyr første gangen. virker som det se så små/fine hår innerst i pelsen at det legger seg hår mellom knivene.

holder klippemaskinen litt fra/ikkje heilt inntil huda, og skyver sakte framover så går det bedre. klipper eit drag på halen, der det er grove hår så er det iorden igjen :)

er vel skjemde kniver el kniver som ikkje er beregnet på fine hår som er årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipp &quot\;mot&quot\; hårene. Du kan og sikkert stramme fjærene på knivbrua, da skal det bli bedre.

 

http://www.delaval.no/-/Product-Information1/Animal-comfort--care/Produkter/Body-care/Clippers/DeLaval-clipper-R200/

 

Strammeskruen sitter på toppen over knivene. Sjekk og om det er brudd i noen av fjærene, hvis det er det klipper dem dårlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1

Er det unge dyr med tynne hår kan det være vanskelig noen ganger. Skarpest mulig kniver er aldri feil, det samme med at dyra er helt tørre, litt svette i de tynne håra gjør det verre.

Jeg opplevde faktisk å få flere sett nykvessede kniver som var dårlige en gang. Antagelig en feiljustering av vinkler elns på slipemaskinen, sendte de tilbake etter å ha snakket med de som hadde gjort jobben og når de kom tilbake var de fine som vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Takker for tips! Det må være de små håra i underpelsen som lager trøbbel da vil jeg tro, for jeg klipper (selvsagt) mot håra, og knivene bytter jeg ofte, og det er en maskin med kabel, altså ikke batteri.

Å &quot\;rense opp&quot\; ved å ta et drag på halen syns jeg høres smart ut! :)

…nesten så jeg gleder meg til å klippe mer i morra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...