Gå til innhold

Oppstart med kastrater på utmarksbeite uten inngjerding.


Gjest

Anbefalte innlegg

Ser at flere og flere har problemer med å kvitte seg med oksekalvene. Min tanke er å bruke fjøset til naboen, tror jeg kan få inn 30 stk der. Vil da kastrere kalvene. Har god tilgang på utmarksbeiter langt til fjells. PÅ dette fjellet har det vært oppmot 1000 sau hver sommer tidligere, men i de siste årene er det knapt noen sauer igjen. Dette er en særdeles frodig område. Disse sauene var ikke gjerdet inn, så min tanke er å slippe kastratene løse uten gjerde. Er det flere som har erfaringer med å slippe storfe uten gjerder?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil de ikke holde seg i de grønneste liene som er frodigst, utsetting av saltstein må vel være positivt?

Har noen av dere erfaring fra kastratoppdrett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1
Uten noe slags sperregjerder er det nok gode muligheter til både å bli kjent på nye steder og med nye folk. Det er vel kanskje ikke sikkert du blir bedt inn på kaffe overalt du kommer \;-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svein.loeken
Har hatt noen kastrater gjennom årene. Men de har gått sammen med kviger på inngjerda sommerbeite. Har som regel vært født om høsten. Hatt en beitesommer, og da har de vært slakteklare på 18-20 mnd. Ofte vært over 300 kg slakta. Men har nok fôra de litt hardt fra innsett om høsten da de er 13-14 mnd. Har vært litt mye fett ved slakting, men synes likevel jeg har fått bra for dem. Jeg vet om flere som har hatt kastrater fritt på utmarksbeite, Det har gått veldig bra i fjellet her, men de er sluppet i felles gjeterlag, med egne gjetere.Kastrater gir meget bra kjøtt. Mange kokker foretrekker det framfor intensivt fôra okser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...