Gå til innhold

Innkryssning Holstein på Nrf


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei lurer på om det er noen som har erfaring med Innkryssning Holstein på Nrf?

Har insiminert alle nrf kuene og kvigene mine med Holstein i år med mål om å få opp avdråtten min på sikt.

Målet etter hvert er å få en rein Holsteinbesetning,har holdt på med nrf siden 1997,men synes det er spennende med ei ny utfordring nå.

 

Håper og høre fra andre som har bytta ut nrf med Holstein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1
Har Hereford sjøl, så sånn sett kan jeg ikke bidra med personlig erfaring :) Men, jeg har en interessert mjølkebonde-bekjent i Sverige, som gjorde det samme med sine SRB. Halvkrysningene ga 15% mer (første laktasjon) enn rein SRB, og var raskere å mjølke. Det er hva jeg husker han sa.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det samme stuntet for 10 år siden, og har ikke angret en dag. Innteressen for avl i seg selv, ble også mye sterkere etter overgangen. Man får god effekt allerede på 1 gangs kryssinger, først og fremst på melk og jur.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holstein har jo tatt helt av i Sverige,Danmark og Finland :)

Srb er vel nesten utrydda.

Spennende og se hvor lang tid det tar her i Norge.

Geno er jo veldig negativ til Holstein men nrf kua er ikke feilfri den heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker det samme som deg angående avl jeg også,aldri vært så innterissert som nå.

Veldig spent på kalvingene til høsten,håper på mange kukalver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelene med holstein er jo ganske kjente: Mer melk og gode jur,høyreiste og bra på forutnyttelse. Ypperlige dyr for den spesialiserte melkebonden.

Vi har drevet med litt innkrysning i NRF besetningen de siste åra. Vi har da konsentrert oss om og krysse de kyrne som ideelt sett skulle vært utrangert p.g.a lite melk,men som har fått en sjanse til av ulike årsaker. Sånn sett har vel Holstein fått litt feige lag hos oss. Men effekten har så absolutt ikke uteblitt krysningene ser ut som Holstein både i jur og kropp. Og melkemengden er betydelig høyere enn avlsmaterialet i mora skulle tilsi.

Likevel er det noen ulemper du bør tenke over før du satser fullt på Holstein: Oksekalvene er bortimot uinteressante for oppdrettere p.g.a lav kjøttprosent om du er avhengig av å selge disse. De er ikke veldig gode til å utnytte middels og dårlig

beite. Du har dårligere utvalg og mindre opplysninger i og om okser hos Geno.(Finnes andre aktører på banen,men jeg vet ikke om tilgjengeligheten er geografisk begrenset. Har aldri undersøkt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forer opp oksene selv,leier et fjøs til ungdyra så livkalv salg er ikke aktuelt for meg.

Det er melka som er hovedsatsinga mi så da er målet og få produsert så mye melk pr ku som mulig,håper gevinsten blir større i forhold til det jeg eventuelt taper på okseslakta.

Veldig spennende og prøve noe nytt når man har holdt på så lenge med samme rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på gården bynte vi å krysse inn holstein i enkelte nrf kuer for flere år siden. Bynte feil da vi tok dårlige kyr fordi di kunne vi ofre til slik prøving. Men når vi fikk se resultatet har vi blitt mer å mer imponert. Høye fine kyr, melker mer, gjir ned melka på ett blunk. Vi har bare brukt separert sæd så har ikke hatt oksekalver. Nå skal vi fortsette å bruke holstein på de vi allerede har, og nrf på nrf kuene så vi får 2 grupper. Blir mer holstein etter hvert hvis suksessen fortsetter, men vil holde på nrf litt enda..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips for å finne tall på de enkelte oksene, er å gå nettsiden til avlselskapet oksen kommer fra. Geno sine omregninger er ikke mye verdt. Dersom noen er usikkre på hvor en okse kommer fra, eller andre spørsmål, sitter det folk med over gjennomsnittelig kompetanse på området på Norsk Holstein sine facebookside klar til å svare.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er etter mi meining meiningslaust å ikkje bruke kjønnsseparert sæd om du kryssar inn Holstein! Har så vidt inseminert NRF kyr med Holstein, men har da brukt kjønnseparert sæd for å få kukalv-kryssningar. Brukar så kjønnsseparert kjøttfesæd ( Charolaise og Limousin ) på dei dårlegaste mjølkekyrne for å få oksekalvar av dei. Må likevel seie at eg har trua på NRF! :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde noen doser kjønnsseparert sæd i fjor,men uten å få uttelling ble bare omløp så ble skeptisk og turte ikke prøve det i år.

Brukte det på eldre kyr,har hørt at en helst skal bruke det på kviger.

Dyrlegen her i bygda sa at ingen hadde brukt det her i år.

 

Finns det andre aktører enn Geno som leverer Holstein sæd opp til Trøndelag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjå på heimesida til Vikinggenetics, der ligg mykje meir info om Holsteinoksane.

Bruk søkefunksjonen, og søk på oksenavn for det er andre nummer på oksane i utlandet enn det Geno bruker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Ser det er et år siden spørsmålet ble lagt ut . Men velger å svare likevel .

Har noe erfaring med innkryssing av Holstein i NRF . Det ble høye dyr med flott eksteriør , og de hadde bra med melk . Alle krysningene hadde et minus , de var mye plaget med celletall . Døtrene deres hadde hadde også celletall , selv om de var 1/4 Holstein . Flott eksteriør er noe som har fulgt generasjonene etter , og brukbar melkemengde . Personlig ville jeg ikke brukt Holstein på unge eller små kviger , da Holstein gir større kalver enn NRF . Heller ikke ville jeg ha satset på ren Holstein , da ren Holstein har svært lange kalvingsintervall . Jeg har da større tro på Holstein i del av rotasjonskryssing med 2 , 3 eller 4 raser .

 

Det finnes en blogg : http://www.dairyxbred.com/

Bloggerne her skriver om sine krysnings dyr og reinrasa dyr . Det kunne kanskje vært interessant lesning .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...