Gå til innhold

Brukskryssing med NRF


Gjest

Anbefalte innlegg

Hva er deres erfaringer med med å krysse NRF med Holstein, Brown Swiss, Jersey og Melksimmental?

Håper mest på svar i forhold til brukskryssing for melk, men har dere erfaringer i forhold til andre raser og kjøttraser- kom gjerne med de og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SirLeonora_1

Jeg er i god gang med 3-rasekryssing.

Sålangt er det bare 2 av krysningene som melker, men det ser lovende ut.

Vi har NRF fra gammelt av, men jeg ser at det finnes raser som melker bedre og har bedre eksteriør. Genos propaganda i utlandet går på krysningseffekt ved bruk av NRF. Da er det jo merkelig om det ikke finnes krysningseffekt andre veien..

Ved å kikke litt på andre dyreslag så ser en jo krysningseffekt slå ut i full blomst. På gris er det så bra at det nå er blitt overproduksjon...

 

Jeg inseminerer 1/3 med NRF,1/3 Brown swiss og 1/3 Holstein.

Jeg bedekker ikke kviger med BS da kalvene er større enn forventet.

Når en krysning av f.eks BS og NRF er klar for første inseminasjon blir den bedekt med Holstein.

Egenskapene på oksene skal ligne, uavhengig av rase. Målet er jo å få ei ku med spenene under juret, sterke bein og som holder i mange laktasjoner.

 

Vi har fått ca 30 krysningskalver, og uten at jeg kan gi noen tall så merker vi en forskjell helt fra start. De er hissige på maten, og når de skal insemineres etter 15 mnd er de i bedre hold og krever som regel bare ett besøk inn bakdøra. Gleder meg til å fortsette med krysning:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...