Gå til innhold

Kyllingbønder


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei. Er det noen kyllingbønder der ute som kan fortelle litt om drifta på gården. Hvordan er det å være kyllingbonde og kan denne driftsformen anbefales til andre? Har litt interesse for denne produksjonen, men trenger litt innspill fra erfarne folk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har holdt på med slaktekylling siden 2008. Er en utfordrende og interessant produksjon som kan kombineres med annen produksjon på gården. Hos meg er hovedproduksjonen melk. Utfordringene i startfasen var markedssituasjonen, da det var overproduksjon. Markedsutfordringer er nok noe en alltid må tåle å leve med som slaktekyllingprodusent, på godt og vondt. Er litt skeptisk til kostnadene med bygging av nytt anlegg i dag i forhold til svingninger i markedet…Vi er på en opptur nå, men alt går ikke inn i himmelen. Ikke la deg &quot\;lure&quot\; av at det er en enkel produksjon som krever lite arbeidsinnsats. Skal man lykkes kreves det at man bruker tid i kyllinghuset, både under innsett og under renggjøring/vasking. Fordelen er at man i stor grad kan styre når en vil bruke tida på døgnet til produksjonen. Ellers, som med alle andre produksjoner er det viktig å ha et fagmiljø rundt seg. Diskusjon og erfaringsutveksling med andre produsenter er gull verdt i en slik produksjon. Nortura har gode rådgivere som helt sikkert gir deg gode råd og &quot\;regnesykker&quot\; hvis du vurderer å starte opp.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Hvor i landet holder du til? Regner med at du leverer 140.000 kyllinger i året. Hva er arbeidsforbruket i din produksjon? Nybygg er jo alltid en utfordring. Det er selvfølgelig dyrt å bygge, men det har vel hjulpet litt etter at konsesjonen ble hevet. Man kan jo tross alt levere 20.000 kyllinger til noe som bedrer økonomien i et nybygg, men dette avhenger selvfølgelig av markedssituasjon som du sier. Man vet jo aldri hvordan markedet er om 2 år og om regjeringen går inn for å fjerne konsesjonsgrensene, da kan det jo fort bli overproduksjon og fallende priser. Hva var grunnen til at du startet med kylling?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder til i Trøndelag. Arbeidsforbruket kan deles i 2. Under innsett anslår jeg tidsforbruket til ca. 1-1,5 t per dag. Utkjøring av gjødsel, vasking og desinfisering tar meg ca. 4-5 dager ( ikke hele arbeidsdager, men imellom alt annet). Jeg har husdyrrom på 1000 m2, og kjører nå med 8 innsett ett år og 7 innsett neste år, som i snitt over 2 år blir ca 140000 stk. Ellers er det alltid noe mindre vedlikehold osv som stjler tid

Nye bygg idag er sikkert på 1600-1800 m2? Startet med kylling på grunn av litt tilfeldigheter, men hovedsaklig var jeg på utkikk etter å ta ut potensialet på gården og med det gjøre meg mindre avhengi av annen inntekt utenfor gården. MEd husdyrproduksjon på gården fra før ble dette et lett valg, og har ikke angret.

Det er ingen hemmelighet at økonomien i produksjonen akurat nå er god, samtidig som at dette er en kontraktsproduksjon er jeg usikker på hvordan frislipp av konsesjonene vil slå ut. I perioder med overskudd av kylling i markedet ( 2009-2011) fikk vi ikke mulighet til å produsere opp til konesjonsgrensa, som alternativ ville prisene falt i gulvet... Det er viktig å påpeke at jeg leverer til Nortura, hva private aktører (Norsk Kylling) vil finne på i en slik situasjon er usikkert. Nå som det motiveres til bygging på grunn av markedsutviklinga mener jeg det er et ansvar fra varemottakerne at prisene på produktet kan forsvare byggekostnadene…

 

Den store forskjellen fra melkeproduksjonen min er at jeg kan starte med blanke ark 7-8 ganger i året, ingen innsett er like, og det er lett å lære av feil og hva du har gjort riktig i foregående innsett. Dette er motiverende, men stiller selvsagt også krav til å notere, dokumentere og ikke minst tørre o prøve nye ting..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for konstruktive og gode svar. Er på utkikk etter å samle erfaringer og høre på råd fra bønder som driver med dette her. Både positive og negative. Tror det er viktig å sette seg godt inn i produksjonen før man begynner. Har snakket med ulike fagfolk hos Felleskjøpet, men de er mest ute etter å selge og sier sjeldent noe negativt om produktene sine og vinkler alt positivt. Har egentlig flere spørsmål til deg. Hva slags Imek ble valgt hos deg? Hustype? Har du en e-Mail adresse kunne jeg sendt deg noen spørsmål der, hvis det ikke er for mye bryderi\;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt skeptisk til å legge ut e-post på forum,jeg..

Vi var flere som bygde samtidig, og gikk sammen med et felles anbudsgrunnlag til mange leverandører og entrepenører, og vi endte til slutt opp med stål/sandwich. Betong og tre ble (dessverre) for dyrt da. Byggeprosessen gikk brukbart, men i ettertid ser jeg vi burde hatt en byggleder som kunne holdt trådene litt bedre enn oss bønder. Med at vi var flere som valgte identiske hus sparte vi mye i forhold til å bygge alene, samtidig som at vi lett kan diskutere, sammenligne og hjelpe hverandre når alt er likt. Er godt fornøyd med huset etter 5 år. I-mek er levert av FK. Landmeco fôringsanlegg og ventilasjon fra Bruvik. Meget godt fornøyd med i-meken, men tok litt tid før alle innstillinger o.l. var godt tilpasset være hus. Anbefaler Landmeco på det varmeste, på ventilasjon er det helt sikkert andre gode alternativ. Valgte i hovedsak FK på grunn av nærhet og soliditet. Motorer og diverse kritiske deler ryker under innsett, og da er det svært viktig og være sikker på kort leveringstid. Vannbåren gulvvarme er innlagt og det mener jeg er obligatororisk! Vi fyrer med propan, og har to stk propanovner i huset i tillegg til gulvvarmen som også er oppvarmet med fyrkjel og propan. Driver i disse dager å vurderer å bytte ut propanovnene med viftekonvektorer fra Landmeco. Mindre CO2 og fuktighet i huset gir mindre ventilasjonskrav og dermed mindre fyring. Fyringskostnadene i dag er på ca. 80-90 tusen i året. Sparer jeg inn 20% på fyring tror jeg den investeringa er regningssvarende. Flisfyring eller halmfyring er sikkert er alternativ for flere etter hvert. Mange gode selgere i denne bransjen, så har du mulighet til å besøke aktive brukere tror jeg det er mye bedre i startfasen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye var prisforskjellen på et stål/sandwich bygg kontra et i betong/tre? Har lest at det gjerne er grunnforholdene som avgjør mye av forskjellene på byggekostnadene rundt omkring. Hvordan var det hos dere? Hvordan blir det med renholdet i et sandwich bygg? Ser for meg at det er større takhøyde i et sånt bygg som kanskje kompliserer vaskingen? Har dere hatt problemer med fuktig strø og tråputeskader?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Rog er det ganske likt i pris på stål kontra betong grunnet merarbeid i mont ved stålbygg. Det er ein del forskjell i dekn bidrag ifra hus til hus samt prod til prod. Anbefalar deg til å ta kontakt med Nortura evt priv slakteri og forhøyr deg. Ta hensyn til at me kan få svingningar i marknaden.

Hvis du legg ut e-post kan me snakkast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mye har vel med bondens oppfølging og interesse rundt produksjonen. Men det er vel mange ting som spiller inn her. E-posten min er runeber@online.no. Ta gjerne kontakt, trenger en del innspill.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...