Gå til innhold

Mest lønnsomme driftsformen


Gjest

Anbefalte innlegg

Hva er den mest lønnsomme driftsformen på gårder pr 09.09.2013 her til lands? Da tenker jeg primært på hva slags husdyr som gir mest i tilskudd og penger i slakt i forhold til hvor mye grovfor/kraftfor dem spiser?

 

Jeg har selv sauer, og har forstått det slik at en regner ca 5 sauer på en ku i forhold til foring av grovfor når dem ikke går på beite? Hvordan er forholdet da i tilskudd og ikke minst hvor mye man får igjen på slakta? Ca likt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bevaringsverdige kyr har til nå kunnet regnes som ku, selv om den ikke har fått kalv på en stund. Dette er det nå endelig satt en stopper for. Maken til tilskudssugende og uproduktiv drift kan en vel knapt finne i noen annen bransje.

En kunne altså kjøpe tomme STN, Telemark, fjordfe eller rødkoller og la dem leve uten å produsere hverken melk eller kalv.

Hvis du er ute etter å drive med noe uten å produsere vil jeg anbefale deg å begynne i en annen bransje.

Landbruket trenger ikke å få NAV-stempel.

At myndighetene har stimulert sterkt til øko-satsing er en annen sak.

Det mest lønnsomme er nok å satse på mink.

Men da må du bygge så fleksibelt at bygningen kan brukes på annet vis dersom denne produksjonen blir forbudt i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...