Gå til innhold

Slå ned gjerdestolper i steinholdig jord


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er nybegynner på å inngjerde beite. Har leirejord med mye småstein. Det er en stor utfordring å få ned gjerdestolper. Har kjøpt jordbor (bensin), men jeg sliter allikevel med å få boret de 70-80cm som jeg ønsker. Jeg ønsker at stolpene skal stå godt.

 

Noen tips for hvordan få ned gjerdestolper i steinholdig jord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

70-80 cm ned? Hva i all verden er det du skal gjerde inn? Jeg bruker slegge og spett og er fornøyd om jeg får ned stolpen 30 cm...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mye stein så hjelper det ikke med gravemaskin dessverre. Vi bruker frontlaster der det går an, men for det meste så er det slegge og spett som duger.

 

40 cm er vel ideelt, men skal de ned 70-80 cm må man snart ha lange stolper dersom det ikke er skilpadder man skal gjerde inn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 cm er ideelt lærte min morfar meg og da hadde han 50 års erfaring med gjerding og selv om jeg var en liten gutt så husker jeg disse ordene fortsatt :) Bruk frontlasteren og press gjerdestolpene ned i jorden eller så dulter du de ned som om lasteren var ei slegge. Dett fungerer heftig bra.

 

Eller så er det mye lettere å gjerde om våren. Å gjerde om høsten er energikrevende og tungvindt spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beitebruker_1

Siden du sier du er nybegynner:

Det er viktig at du har riktig teknikk med spettet. Det skal ikke bare slåes ned, men vippes fra side til side, og gjerne litt i ring. På den måten brekkes steinene til sides etter hvert som spettet borer seg ned mer eller mindre med egen tyngde. Stopper det opp må du løfte og slippe spettet ned i hullet for å høre og kjenne hvor kanten på hindringen er.

En gjerdepåle som treffer en vanskelig stein knekker i tuppen og gir i starten en følelse av fremgang. Fortsetter du å herje med den knuser du stauren, eventuelt knekker den om du har tungt nok utstyr som lesseapparat.

Er det lite stein kan lesseapparat brukes, men er du alene går det oftest kjappest med slegge eller gjerdebanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...