Gå til innhold

Tilvenning storfe elektrisg gjerde!!


Gjest

Anbefalte innlegg

Tips og triks, har no prøvd mangen ganger på ku,kvige, kalveslepp ,og det med sers varierende resultat, nokre tek det lett, og nokre er totalt gjøk! Har plan om eit område utanfor fjøsen støypt plate og autovern i 3 høgder, med el tråd immom , eit døgn tillvenning. er det nore andre gode forslag/løysingar! Sjølv om bmi'en min er relativt høg slit eg med store ungdyr ,phu!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Vi har en luftebinge som har vanlig sau netting rundt, med vanlig plastpåler me strømtrå innenfor. Må ha bygge sau nettin gjerde sollid. Har hatt dette i 15 år og er meget godt fornøyd. Dyra går rett til gjerdet og stopper for nettingen, kommer da borti tråen og får strøm. Anbefaler noe lenger tilvenning enn 1 dag.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Marin er inne på mye fornuftig. De må SE tråden og skjønne at smerten kommer fra tråden UTEN at de kommer ut av innhegningen i samme vendigen.

Jeg brukte et kve med plankegjerde, men med stor lysåpning mellom plankene. På innersiden strømtråd, plassert godt på innersiden, men I lysåpningen. Derved tiltrakk lysåpningen seg interesse og bingo.

Prøvde å lære de opp alt som kalver (3-6mnd gamle) som fikk gå der 2-3 dager. Da var det normalt innarbeidet for resten av livet.

Men obs, god effekt på strømmen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Challenger mt
Me bind ungdyra fast til ein gammal tilhengar. Så leiar me eit dyr om gonga i tau med grime bort til tråden sånn at dei får snuten uti tråden nokre gonger. Så slepp me dei.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ToreD_1

Jeg har god erfaring med å slippe dem på beite med netting gjerde først, slik at de får løpe av seg. Deretter åpner jeg grinda inn til innhegningen med strømtråd. Lar dem gå en uke eller mer i innhegningen med netting før jeg åpner til innhegningen med strøm. Må være god strøm på tråden når de da prøver å sette nesen bortpå tråden. Tidligere hadde jeg en mindre innhegnig med strøm innerst og netting utenpå, men har funnet ut at dette er overflødig når de får roet seg først med dagens gjetere. Har ikke hatt rømininger etter at jeg begynte med dette sålenge jeg passer på så strømmen er i orden.

 

mvh

Tore D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Her er eit kjempe godt tips som eg bruker hvert år med 100% resultat.

Eg strekker lik tråd som eg bruker ute på beite på forbrettet foran kviger og kalver. Kobl til eit el apparat med mye strøm.

Dei er veldig nyskjerrig og er framme og biter og da smeller det for dei.

Begynner 2 dager før dei skal ut og har det på ca 1 time til dagen.

I år sleppte eg ut 30 stk ingen har gått på tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Støtter PLS. De må se begrensningen. Men min erfaring er at en IKKE må ha for sterk gjeter i tilvenningsfasen. Dess sterkere støt jo større panikk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...