Gå til innhold

Penger på villsau


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei..

 

Har startet opp med villsau mest for gøy, men lurer litt på økonomien i dette..

 

Har 25 stk nå og har tenkt på å ha 40-50 vinterfora og lurer på om jeg får det til å gå rundt??

Ser jo at utgiftene kommer hele tiden, for, gjerder, hus til de osv..

 

Er det noen som kan si litt om det?? Og kanskje noen tips og ting jeg kommer til å få utfordringer med..

 

På forhånd takk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Skal se jeg kommer dommedagsprofetene i forkjøpet..? For å si det sånn, du blir nok ikke rik av det, og sånn gjennomsnittlig regner jeg slakteoppgjøret for profitt. Regner med du har annen jobb utenom, og de skattemessige fordelene ved det er faktisk ganske lukrativt, i alle fall i starten. Driver på 6 året nå og ifølge regnskapsfører må jeg betale 55-60 000 mer i skatt om jeg slutter nå. Alle reglene rundt det skal jeg ikke gå nærmere inn på, men hvis du får et dårlig år med slaktoppgjøret, så kan du tenke som så at det kunne vært verre.

 

Minuset er vel kanskje tilskuddet på villsau kontra NKS som jeg har. Er vel mindre å få for dem hvis de går ute hele året. Nå skal jeg ikke bastant slå det fast, men noen har nok peiling på det. Som nevnt før her, tilskuddene bruker jeg opp på gjerder, kraftfor, ballegging, generelt drift av gården og slakteoppgjøret blir lønna. Sånn bør det vel være også, har du vært flink et år vil lønna være høyere. Hvis du ikke forventer for mye og syns det er morsomt å holde på med sau, så er det verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei. Dette har jeg ikke greie på men har 10 stk villsauer. Men tror man får like mye i støtte for villsau vist man ha et bygg med 3 vegger. Har ikke ennå levert noen til slakt har kun solgt dyr og da får du fort 1500-2000kr pr.stk.

 

Er det noen som vet ca hvor mye man får når de slaktes???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...