Gå til innhold

Foring melkeku ?


Gjest

Anbefalte innlegg

Grubler over å starte opp igjen med melkeproduksjon på garden.

Men vil vite litt mer om hvor mye fôr per melkeku trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest olek_1

Nesten som å spørre hvor langt ett tau er. Kommer an på foret, ytelse, oppstalling, rase etc. Det lureste du gjør er å kontakte en strategirådgiver i tine, som kan hjelpe deg med alle tallene du lurer på. Men ett råd fra meg, ikke ta alt en rådgiver mener for god fisk, og for all del vurder så mange alternativer ( kuraser, driftsoppleg, konsentrert kalving eller ikke, oppstalling) som mulig. Anbefaler deg spesielt å vurdere andre raser enn NRF. Finns raselag for både holstein, jersey, simmental, gamle norske etc. Ikke nøl med å ta kontakt med raselagene, det finnes svært mange ivrige som sikkert hjelper deg med det du måtte lure på.

 

Etter å ha laget driftsplan her på gården i forbindekse med nybygg, kom jeg frem til den mest lønnsomme og mest interesanne for min egen del. Jeg fortsetter med konsentrert høstkalving som før, legger om til ren jerseybesetning, (har hatt både nrf, jersey og sidet trønder her), bygger 17 m bredt fjøs, robot og setter kalvehytter utendørs. Alt jeg gjør har alle i distriktet tvilt på, vært skeptisk og ment er tullete. Noen mener jersey er ei lita tullku, jeg får ikke lønsomhet i å ikke levere så mye sommermelk, skjønner ikke at jeg skal få til at alle kalver i løpet av 2 måneder +++. Men dette er det rette for meg, så da gjør jeg det.

 

Svarte egentlig ikke på spørsmålet, men må bare fortelle at du må vurdere nøye hele driftsopplegget, om du ikke allerede har det. Kan gjerne svare på mange spørsmål, det er interessant at du skal srarte på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har 90 mål dyrket. Er plass til 16 melkekyr i fjøset, pluss ungdyr, kalv og okser. Forrige generasjon sluttet med melk for åtte år siden, så det er ikke snakk om å bygge nytt. Jeg tenker først og fremst NRF, sikkert bare av prinsipp. Men det kan nok være lurt å tenke litt utenfor som du sier.

 

Mye av grunnen til at jeg spør er om jeg kan få kyrne til å yte &quot\;maks&quot\;, bare av fôr jeg har selv på garden. Og hvor mye jeg evnt. må kjøpe inn av fôr.

 

Mye bra svar her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Som flere her er inne på er det mye som spiller inn!

Det som kanskje har mest betydning er hvor lange sommre det er normalt der du skal drive.

Hvor mange slåtter får du normalt? Og hvor lenge kan du la kua gå ute på beite? Har du mye beite?

Antall slåtter kan variere fra 1 til kanskje 4 alt etter hvor i landet man bor. På samme måte kan beite sesongen variere fra 2-3 mnd. til 5-6 mnd.

Men for og ta utgangspunkt i egen produksjon så har vi 28 melkekyr med påsett på hundyr.(Oksekalver selges ved ca.9 ukers alder) Vi legger 2/3 i silo,men omregnet til rundball blir det ca.900 ball i året. Så da er du på et snitt på ca.32 baller pr.ku med ca.50 prosent påsett. For og bruke samme utgangspunkt for deg med 16 båsplasser må du ha i overkant av 500 ball. Hvis du da sier du får 3 baller pr.mål pr slått (noe som kanskje er mye) og du får 2 fulle slåtter har du 540 baller. Dette blir litt tatt ut i fra hodet så man må ta det med en klype salt,men det skulle kunne gå.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Er ca. 100mål beite + utmark. Beitesesongen starter i mai/juni til september, avhengig av vær. Har 2 slåtter, 3 om jeg er veldig heldig.

Har to store siloer, men er ikke bruk lenger pga har bare noe sau nå. Og dermed lettere å selge baller.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...