Gå til innhold

boergeit vs villsau


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

noen som har erfaringer med boergeit? har hørt de ikke hoper over vanlig sauegjerde, sant eller usant? hjelper det med strøm på toppen og en 50 cm opp fra bakken? har 30 villsau, men sies at geita spiser mere en gras, noe som villsauen ikke er likke flink til. beitene vokse igjen. går det ann ha en kominasjon av begge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Alex_1
Seint svar men jeg svarer likevel. Vi hadde ett par boergeiter ved oppstarten av gården her for noen år siden. Gjerdet inne 100 mål innmark med noe skog i tillegg. De hadde ikke vært der inne mer enn noen timer før dem hoppet over, og slik holdt det på hver dag i en mnd, før jeg gav opp. Dette var med sauegjerde. Mulig jeg skulle prøvd strømgjerdet i tillegg, men aldri mer boergeit på meg:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Hei. Ser du lurer på hvordan Boergeitene er, og vi er veldig godt fornøyde. Vi har riktignok bare hatt dem i ett drøyt år, men synes det er flotte dyr. Vi brukte en del tid på å finne ut av gjerdinga for dem - bare nettinggjerde har vi erfart er for dårlig. Vi bruker nettinggjerde med to strømtråder, en oppe og en nede. Ellers gjerder vi med fem trådens strømgjerde. Kan godt hende det holder med fire tråder, nå som mødrene er skilt fra kjea. De rydder beitene godt, og spiser alt av kratt og bark. De beiter også godt på gresset, så det er ingen fare for at de vokser igjen. Vi har heller ikke hatt noen problemer med å få dem inn igjen på beite, siden de er vendt til kraftfor, og får litt som godteri... De har aldri rømt langt, bare opp på tunet - og litt ut i Hagen, siden bærbusker nok er snadder. Vi kommer iallfall til å fortsette.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Anonym

Hei, sent svar, men kanskje til hjelp likevel.

Ser du har spørsmål om Boergeit og gjerder. Vi har hatt Boergeit siden sommeren 2009, begynte med 10 mordyr. Har nå 32 mordyr og totalt ca 100 dyr på beite med stort og smått. Vi har aldri opplevd at geitene har hoppet over gjerder. Vi har både strømgjerder, netting gjerder og kombinasjon av dette. I fjor sommer hadde vi ett tilfelle av at dyra gikk gjennom strømgjerdet, men ved nærmere sjekk hadde gjerdet vært uten strøm ca en uke. Da skal nok bonden ha mer skyld enn geita. Ta gjerne kontakt og se mer om oss på www.ulsrudbakken.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...