Gå til innhold

Pjuskete kalv


Gjest

Anbefalte innlegg

Har en ca. 3 uker gammel kalv som ikke er helt god. Den virker veldig stiv og støl når den skal reise seg (vondt). Går først opp på bakbeina, så må den vente litt for den klarer resten. Ser også at den har fått litt sår på knea, og på bakbeina (ledda) har sprayet på blåvask. Noen ganger må den ha hjelp for å komme seg opp på bakbeina. Har tatt den ut av boksen og latt den gå litt i fjosen, den klarer å gå 10- 15 meter før den legger seg. Har prøvd å ta den ut i frisk luft, men det varer ikke så lenge før det høljer ned igjen. Har god matlyst, drikker alltid opp melken. Er det noen forslag til hva dette kan være?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Høres ut som leddbetennelse, bare å ringe dyrlege og få den undersøkt og evt. penicillinbehandlet..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bondetuppa_1
Har hatt dyrlege, men fikk beskjed om å prøvd å ta den ut. Trodde kanskje at sene var litt &quot\;stive&quot\; at det gikk seg til etter hvert. Har blitt dårligere i beina dei siste dagen klarer bare dei 10-15 meterane. Har snakka med dyrlege i dag også, skal komme å sjå på den. Den ligger i kasse for seg sjølv, med strø og varmelampe, så eg trur ikkje det skal være noe galt med &quot\;grunnforholda&quot\;. Glemte å skrive siste at avføringen er veldig hard og kvit og ser neste ut som saueavføring.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest olek_1

Jeg er ingen ekspert, men har aldri trøbbel med kalver.

Når det gjelder kalvestell er det mange meninger.

 

Høres ut for at den rett og slett har nedsatt immunforsvar, rundt 3 ukers alder er en kritisk tid for immunforsvaret. Da skal kalven ha bygget opp eget immunforsvar som tar over for stoffene i råmelka.

 

Litt av det jeg mener er godt kalvestell:

Råmelk av god kvalitet rett etter fødsel, har ikke kua bra råmelk (tilstrekkelig med igg) ta opp bra råmelk fra fryseren, tin den opp med varmt vann, max 48ºC vann. Melketemp 40ºC. Ren tørr kalveboks, mykt underlag, god frisk luft. FRISKT VANN FRA FØRSTE STUND.

 

Noen som mener noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bondetuppa_1
Har hatt besøk av dyrlegen.Trudde ikkje det var senebetennelse. Fikk div. vitaminsprøyter, får bare vente å se....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

hei jeg hadde slått i hjel den kalven,eller gitt den bort,blir neppe aldri no,mange som bruker tid penger dyrlege på slikt som aldri blir no.jeg har vært med på både syke kalver å kuer,i bestefall så har det endt med nødslakt,aldri skjedd at det har blitt flotte avelsdyr eller fine slakt som skriver seg inn i historiebøkene.

i blant så får alle bønder kalver som ikke har livets rett,hadde du hatt dårlige forhold så hadde du hatt flere dårlige kalver å skrive om.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jeg måler alltid råmelka med et kolestrometer(tror jeg det heter) før jeg gir den til kalven. Er råmelka for dårlig tiner jeg opp tilfredstillende råmelk jeg har i fryseren. Oksekalver får 2 liter første mål og kukalver får 4 liter. Hvis de er dårlige til å drikke, mater jeg dem med sonde. Har aldri hatt problemer med helsa på kalvene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bondetuppa_1
Kalven fekk 2 liter råmelk rett etter at den var født. Ellers har den fått 2L melk 4 ganger daglig. Hadde gått ned til 3 ganger nå. I flg. dyrlegen var det ikkje navlebetennelse, det sjekka han, den hadde heller ikkje hovne ledd. Sårene kom sannsynligvis av at den ligger for mye. Det har faktisk blitt mye bedre. Før drakk den av flaske, men dyrlegen meinte det var bedre å gi den flaske pga. spyttprod. Han trodde det var noe med fordøyelsen.Ser ut som om avføringen har begynt å gå mer over til normal konsistens nå, men er fortsatt lys. Nå reiser kalven seg selv, og står en liten stund etter at den har fått melk. Den dagen dyrlegen var der, måtte kalven støttes opp for klare å drikke av bøtta. Er fortsatt veldig stiv i beina, men den er i hvert fall kvikkere, og eter høy og litt kraftfor.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...