Gå til innhold

Melkeerstatning - Pontus/Sprayfo


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

Er det noen som har erfaringer med Sprayfo melkeerstatning til kopplammene?

 

Jeg bruker Pontus fra før, og forer intensivt fra automat.

Det går en sekk til dagen, så det vil være litt penger å spare på å skifte....

 

Går det bra å skifte nå midt i oppforingen, eller bør man vente til neste år?

Jeg vil ikke ha noen knekk i tilveksten nå, da prisene raser på det man ikke får slaktet i mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har hørt at enkelte har fått bedre tilvekst med Pontus enn Sprayfo, men at blandingsforholdet som er oppgitt på sekkene fører til at Pontus blir mer konsentert enn Sprayfo. Hvis en blander Sprayfo etter Pontus-oppskrift bør det vel gå for det samme, men Sprayfo er noen kroner billigere vanligvis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 1 år senere...
Gjest Anonym

Akkurat nå er IKKE SprayFo å anbefale. Denne våren har mange kopplam, landet rundt, krepert. Dette skal visstnok ha sammenheng med ny resept på melkeerstatningen fra Sloten.

Her brukes Pontus, og har ikke hatt problemer med den.

 

Har for øvrig vært med og testet tilvekst og kostnad med ulik melkefôring, riktignok på kje. Da forsøket ble gjort (2007) ga SprayFo litt billigere oppfôring til slaktemoden vekt enn Pontus. Det billigste, og mest effektive, var selvfølgelig geitmelk som var syrnet, men det er naturlig nok vanskelig å gjennomføre i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har fått brev vidresendt fra sprayfo butikken som de har fått fra Husdyrsystemer at sprayfo produsert fra 01.01.2105 til 17.05.2015 IKKE må gis til lammene, men returneres til forhandler. De betaler tilbake det de har solgt. Det vil også utbetales erstatning for døde lam. Er godt fornøyd med at Husdyrsystemer kommer med dette, slik at jeg komer fortsatt til og kjøpe de 2 pallene sprayfo jeg trenger neste år.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...