Jump to content

Oksefjøs


Guest

Recommended Posts

Hei

Lurer litt på om noen har no erfaring med ett oksefjøs med plass til ca 100 okser. (Innkjøp av NRF kalv og oppforing til slakt)

Tenker litt på bygningstyper/metoder foring osv.

Vurderer litt å dra igang med ett slikt prosjekt i løpet av noen år.

Har i dag Ammeku pluss ca 35 okseslakt i året.

Link to comment
Share on other sites

Guest Bullseye_1

...det er vel ikke så mye halm i ditt område, så i så måte må du enten basere tallen på flis (funker kjempebra det og) eller så må det bli liggebås da. Spaltefjøs er jo et alternativ det og, men personlig mener jeg vi ikke bør bygge nye spaltefjøs.

 

Aberet med liggebåsfjøs, er jo det at du binder masse penger i stål i forb. med alle liggebåsene, og at det også går mer betong, i og med at du må støpe båspaller. Dyrere å bygge, men billigere å drifte. Litt kløning fra kalvene er det også i forb. med liggebåser, da de ofte legger seg på skrå i båsen, eller i skrapegangen.

 

Jeg mener talle - forutsatt at man strør nok - er uslåelig om vi snakker dyrevelferd. Helt uslåelig. Et åpent talleareal gir dyra mer bevegelse og frihet. Tallefjøsene er billige å bygge, enkle å ta i bruk til annet om man bytter produksjon. Du trenger strengt tatt ikke støpe engang, i tallearealet. Kan asfaltere eller bare kulte.

 

Aberet med talle, er håndtering i forbindelse med gjødslinga, og når man må strø, men strøinga kan jo mekaniseres. En husdyrgård vil jo helst ha blautgjødsel, ettersom tallen funker dårlig å spre i voksende eng. Liksom begrensa hvor mye talle man kan pløye ned også, om man snakker fireårig eng.

 

Nei, talle er best. :) Skal du ha liggebås i sånn drift du snakker om, må du jo dessuten ha to bredder på båsene\; 80-90 cm og 110-120 for de slaktemodne.

Har også, fra tre forskjellige, hørt at oksene har race mellom liggebåsradene. Funker som en karusell dem beinflyr rundt, og før eller siden sklir en i ei ruke, og brekker et bein.

 

Foringsmekaniseringa blir vel den samme, uansett talle eller liggebås, hvis vi forutsetter at forbrettet ligger i lengderetninga, åpent.

 

Lykke til, uansett!

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym

Takker for tilbakemelding

 

Talle er nok sikkert en bra løsning, men er helt korrekt som du sier att halm er ikke det letteste å få tak i her. Blir fort litt transport på det. Ikke er jeg sikker på åssen det da vil slå ut økonomisk i løpet av 20-30 år. Når jeg da har kjøpt all halmen. Selv om jeg bygger ett billig fjøs i første omgang.

 

Liggebås blir vel ett litt for dyrt fjøs synes jeg.

Tenker heller mere på binger med tråkkutgjødsling. Syns stort sett det er positive erfaringer og spore rundt omkring på det.

Ett alternativ kunne jo ha vert å hatt halm talle til de minste dyra for å spare plass og bygge kostnader.

 

Ett isolert fjøs er også ett krav synes jeg. Her vi bor mener jeg det er litt for kaldt i litt for lange perioder til å ha kaldt fjøs.

 

Må også finne den rimeligste byggeperioden. Er Tømrer selv så ett bygg i vanlig reisverk med takstoler skal jeg fint sette opp selv. Men har ikke fått regnet nok på hvorden det blir i forhold til stålbuer med sandwichelementer. Betong elementer blir nok en litt for dyr løsning.

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym
Å bygge isolert fjøs til okser er ikke annet en galskap...nesten uansett hvor kaldt det er der du bor. Om talle er uaktuelt, ville jeg gått for liggebås. Tråkkutgjødsling er en løsning der en enten må strø mye, eller oppi å skrape. Selv har jeg liggebås i uisolert fjøs. Jeg er ALDRIG oppi å skraper, jeg strør ikke og har aldrig hatt trekk pga skitne dyr. Oksene trives og vokser godt,og &quot\;mobbeoffera&quot\; får en mulighet til å gjemme seg i en bås. Så om det koster noe meir en trakkutgjøsling, ville jeg heller sløyfa isolasjonen, og kjøpt liggebås.Gjør du i tillegg som karl Daniel sier, og kjøper en traktor mixer, får du en utrolig lettstelt arbeidsplass.
Link to comment
Share on other sites

Guest Beitebruker_1

Er nettop ferdig med første vinter med nytt isolert bygg og er godt fornøyd med det.

 

Startet med å skjære tømmer til trebygg, men såg at det ikke ble tid til så mye snekring. Solgte mesteparten for å sette opp uisolert stålbygg. Når anbudene var inne viste det seg å være 100 kr/m2 dyrere å sette opp isolert bygg.

 

For en driftsbygning på 1000 m2 snakker vi da om hundre tusen for plussgrader inne......

 

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym

Artig og se att ikke alle er enige og har like synspunkter. Hadde jeg vel kanskje ikke venta heller.

 

Når det gjelder varmt eller kaldt fjøs så er nok valget enkelt. Det blir isolert fjøs eller ikke no fjøs. Her er det minus grader fra oktober til langt uti april. Og jeg vil ikke tenke på hvorden det vil da gå med gjødseli skraper eller hva slags utgjødsling man velger.

Litt med tanke på satt man tross alt skal være der noen timer selv om dagen også.

Skal nok få satt opp ett rimelig billig isolert fjøs også bare mann tar seg god tid med å hente inn priser og se på forskjellige løsninger.

 

I Fjøset som jeg driver i dag har jeg bygd om gamle båsfjøset til ligge båser til 15 ammeku med kalv. Pluss att jeg har to gamle plansiloer som er ombygd til spaltebinger. Der forer jeg opp 32 okser på rene spaltebinger. Har ei rekke med gummimatter i bakkant så dyra har noe mykt å gå og ligge på. Er inn i bingene 2 ganger om dagen og skraper. Hr ikke no problem med skitne dyr.

 

Foring blir gjort med en avant som kjører graset ut fra en river i forsentralen. Noe lignende hadde jeg også tenkt på i ett eventuelt nytt fjøs. Starte med å bruke avanten å kjøre ut foret, for så å eventuelt gå over til no skinnehengende forutlegger over forbrettet. Men da kan jeg vel ikke bygge ett for bredt forbrett. 2.5 m ca. Men da blir det jo ikke noe kjørbart forbrett for traktor om en sånn løsning skulle være aktuell. Syns det er litt dyrt å binde opp en traktor til å stå på ei Forvogn 365 dager i året.

 

Når det gjelder talle, liggebås eller tråkkutgjødsling må man vel bare få kommet seg litt rundt og se på andre løsninger så man ser hvorden hver enkelt fungerer.

 

Fortsett å komme med innspill og ideer folkens:)

 

Vi må jo snart få satt ingang å produsert litt kjøtt så ikke så mange småkalver blir slaktet.

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym

Vurderer selv oksefjøs..

Men skremt av byggekostnadene for et isolert fjøs med liggebåser og utvendig møkkum.

Et slikt fjøs er utvilsomt det beste for røkter gjennom vinteren og desidert minst arbeid pr kilo produsert kjøtt.

Hadde jeg vist at dekningsbidraget på en okse ville vært det samme i dag som 10 år fremover. Hadde jeg bygd.

Men hvis det blir blå regjering og eksempelvis distrikstilskuddet på kjøtt blir borte så reduserer nettoen mye.

 

Tenker derfor talle men heltalle blir for dyrt. Så trakktalle kan være aktuelt. Har regnet 0,7 kilo halm pr 100 kg levende vekt pr dag. 200 okser gir da halmforbruk på 420 kg pr dag i gjennomsnitt. Hvis en halmball veier 180 kg blir det 2,3 bunter pr år altså 851 baller per dag. Ser da for meg en halmkutter/som man strøm med og forer med.

 

Har ikke mye halm selv. Så det blir en stor utgiftspott!hvis hver halmball koster 200 kr blir det 170200 (tenker da med alle kostnader pressing kjøp av halm transport evt pakking)

 

Fordelen med dette systemet er at man slipper møkkum som koster 0,5 mill++ (med grunnarbeid kum osv)

 

Tenker bygg i to etapper ett bygg på siden til 100 okser som er ca 8*60 m (kan nok ikke være lengre pga gjødseltrekket. 5 m liggeareal 2 m gjødselgang og utvendig forbrett med takutstikk. Bygget bygges i stolper på støpt grunnmur i bakkant og med 2'6 evt 2'6 takonstruksjon med åpen front mot forbrett.

Gjødseltrekket må være solid og kjettingtrekk og kjøres svært ofte for og hindre at det blir for mye talle i gjødselrenne så det stopper opp.

 

Mulighet for og lahe liggepallen av tre med gummimatter oppå? Men det blir kanskje og spare seg til fant. Og tallen vil vel trykkes bedre neover på glatt betong/kontra gummimatter.

 

Må være mulig og ta ut trekket på vinteren hvis det blir krise.

Varmekabler nedstøpt i gjødselrenne?

 

Fleksibelt billig. Men dyrt med strø samt litt arbeid med strøing og mye tallekjøring. Og risiko for og måtte skrape med traktor noe som vil være svært arbeidsomt med all stenginga av grinder..

Link to comment
Share on other sites

Guest Bullseye_1

To meter skrapegang er aaaaltfor lite for slaktemodne okser. Kravet er vel 2.8m, men de fleste bygger minst 3m, og gjerne over det og.

 

Gjødselkum til ca. 500 tusen blir jo billig hvis du må legge 170 tusen i året på halm...

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym

Ja bør vel opp på 3m gjødselgang. Må ha utvendig forbrett med takutstikk for og unngå 3 stolperekker.

 

Ja halm er dyrt i lengden!

Men pluss møkkummen kommer støping av tverrkulvert + pumper for skiten risiko for at tverrkulverten fryser(hvis uisolert)+

Liggebåsinnredning. Så totalkostnaden blir en del høyere. Og med 5% ( og renten går nok opp om noen år..)rente på lånet så drar 1 mill i sparte kostnader bort 50000 i halmkostnad. Klarer man på sikt og halvere halmkostnaden (egen presse og kjøp av halm lokalt) så blir regnestykke bedre igjen.

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest Anonym

Tenkt litt mere på oksefjøs.

eneklt kaldfjøs med utvendig møkkum og tverkulvert med rør med naturlig fall til kom.

 

12 m bredt liggebåsfjøs med skråtak og 3 tette vegger åpent forbrett med 1,5 m takutstikk. Åltså forbrette blir &quot\;ute&quot\;

Liggebås inn mot vegg gjødselgang så ei dobbeltrekke med liggebåser og gjødselgang mot forbrett. Liggebåsmålene blir lik i hele bygningen. Men innredninga blir forskjellig ut fra alder på oksene.

 

Dette fjøset kan senere utvides med et likt fjøs på andre siden og takutstikene fra begge bygningene gjir komplett tak over forbrett og man får da et &quot\;tradisjonelt fjøs med forbrett på midten.

Kan da makse bygget for 2,5 mill nok første gangen for og få mask bu tilskudd og 5 år etterpå utvide fjøset med nytt bu tilskudd. Har uansett ikke nok for til og bygge større en til ca 150 okser nå.

 

Noen som har erfaring med varmekabler i gjødselrenne?(kostnad med å legge,hvor mye strøm bruker det i løpet av vinteren?Og i tverrkulvert? Frysing av møkk er noe jeg er redd for og vil sikre meg på alle mulige måte..

Gummimatter i gangarealene?

Gummimatter eller ikke i båsene til oksene?

3 okser pr eteplass ok når man bruker fullfor?

skråfronter best til okser?

Tilstrekkelig rene okser når man ikke bruker flis i liggebåsene?

Hvor mange dyr i bingen når man harliggebås til ungdyr? ( desto flere binger desto mindre arealefektivit da hver gang stjeler 3 liggebåser. 3 tapte okser er 15000 i tapt dekningsbidrag...

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym

Interressant tråd dette her.

 

Vi holder på med noen baller i lufta og skal få noen tegninger og priser på plass så snart som mulig.

 

Vi har et &quot\;standard&quot\; folkefjøs med melkeproduksjon på bås 10,5 bredt utvendig. Betongelement med med takstoler, innvendig skråhimling. På sørsiden står to tårnsiloer med låvebro og dekke i et høybygg på ca 13*13 meter som fungerer som forsentral. Alt for (utenom tårnsilo) må nå opp låvebroen nærme hus (bratt med krapp sving) med traktor hele året (lekende barn eller snødekt/glatt låvebro). Det er også 5-6 korte binger under låvedekket som rommer ca 25 halvstore ungdyr (opp mot året i praksis). Dette er det husdyrrommet med dårligst miljø, og fordi bingene ble bygd etter siloer og yttervegger er det bare ca 30m3 gjødselkapasitet under disse to bingeavdelingene. Den ene må tømmes helt seperat, den andre kan renne inn i hovedkjelleren.

 

I andre enden av hovedfjøset er det tidligere forlenget både kjeller og fjøs i samme bredde og fasong som det eksisterende hovedfjøset, slik at vi nå har et forbrett på ca 27 meter pluss deler av høybygget som også er forbrett for noen binger. (her står de små bingene på kryss og tvers. Vi forer nå med Avant.

 

Planen vår nå er først å bygge en hall i nordsiden av fjøset som fungerer som en ny forsentral. Så er planen å rive hele høybygget med siloer og låvebro, og forlenge det eksisterende elementfjøset 10,5 meter bredt i ca 14,6 meters lengde (vil komme i konflikt med en garasje og hus hvis vi går lenger)

 

Med 14,4 meters innvendig lengde får vi fire binger på hver side 3,6*3,6 meter, og forbrettet forlenges til en totallengde på ca 40 meter. Dette er planlagt til kun slaktokser.

 

Siden siloene skal bort frister det med full kjeller da mye av utgravingen allerede er gjort, merkostnaden blir jo i praksis mindre fordi man må ha gjødseltrekk pluss en ute kum i tillegg hvis ikke.

 

Tenker å fortsette å fore med Avant, for så senere å automatisere med belte i taket som kan fore til begge sider. Ønsker også stasjonær fullforblander, men det må komme litt etter hvert.

 

Har lyst på alt med en gang, men vi håper å få dekket en del via generasjonsskifteordningen og da er det hvistnok en øvre ramme grense på 1 mill NOK..... Så kommer noen pris spørsmål:

 

Ny forsentral: ønsker opp mot 8-10meter ganger 20meter, pris?

(kan kanskje være noe mindre, men planen er også at den kan forsyne et eventuelt nytt melkefjøs i framtiden)

Riving og utgraving: mest mulig egeninnsats og dugnad maks 100K?

Nytt tilbygg i betongelement: 10,5*14,6 meter?

Kjeller: 10,5*14,6*3meter høyde med bærende forbrett?

Eller billigere betongarbeid pluss to gjødselskraper ca.90.000 (må ha en utekum i fremtiden, kan leie litt gjødsellager en vinter)

Har fått pris på: innredning 8 fronter og 6 skiller, 6 drikkekar, 2*14,4meter med 3,6 meters spalter, veggventiler og takvifte: sum tilbud 175k pluss mva.

 

Høybygget vårt skriker etter nye tak og veggplater, men med å skifte dem har vi ikke gjort noe med husdyrrommet og de elendige små gjødselkummene. Den ene må tømmes minst to ganger i vinterhalvåret over i hovedkjelleren, og dette er opp mot tun, hus og garasje den må tømmes, 8-10 meter fra hushjørnet.

 

Vi er nok ganske klare på at vi har en gjennomtenkt løsning, men man (jeg) har nok en tendens til å låse tankegangen min litt.

 

Hvis noen har innspill eller kan komme med ca.priser så hadde det vært flott.

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym

Angående pris på et slikt bygeprosjekt er det vanskelig da det er mange faktorer som spiller inn. Men erfaringsmessig så blir støping av kjeller i eksisterende bygg dyrere enn man tror.

Men høres fornuftig ut!

Kontakt en betongentrepenør og få pris på all støping, så kan du regne på om det lønner seg og gjøre det selv med innleig murer på tmesbasis.

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym

Takk for svar, okser.

 

Var litt sen med å ta kontakt med Landbruksrådgivningen, men vi skal treffes i neste uke for å få laget tegninger.

 

Pris på i-mek er jo lett å innhente, riving og grunnarbeid blir mye egeninnsats. Betongarbeid kan jo gjøres mye selv hvis det ikke blir kjeller, osv.

 

Så fort jeg får tegninger skal vi få innhentet priser for å komme igang så fort som mulig. (Mest mulig dyr på beite om sommeren, men samtidig mest annet arbeid også som må gjøres....)

 

Er det noen som har generelle m2-priser å komme med?

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym

Noen som driver med okser og vet hvor mye bløtgjødsel ca det blir fra en nrf okse fra 3 mnd til 15 mnd?

I tabeller står det for ungdyr og har ikke sett tall for dette..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Guest Anonym
Noen med en formening angående gjødselmengde på en nrf okse fra 3 mnd til 15 intensivt foret
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Hei! Har litt plass til overs i låven,ca 150m2. Vurdere å starte med oppforing av oksekalv. Hvor mange dyr kan jeg ha på dette arealet,med stort og smått? Er det noe å tjene på dette i det hele tatt? Veit godt at jeg ikke blir størst i bygda,eller milionær. Men vi ønsker oss litt liv på gården,og utnytte bygningen som står her.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...