Gå til innhold

Gris i sauefjøs


Gjest

Anbefalte innlegg

Vurderer å bygge fjøs til sau, og lurer litt på muligheten for å kjøre et innsett med slaktegris der om sommeren da fjlse allikevel står tomt.

Noen som har erfaring med dette i forhold til innredning etc? Grisen er vel nokså mye hardere mot innredninen.. Vil dette kunne fungere, eller blir det bare reparasjoner og hodebry?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Anonym

Er odelsgutt på et nedlagt melkebruk med ca 100da dyrka areal og tilgang på en god del utmarksbeite.

Har lyst til å få igang gårdsdriften igjen og lurer på å bygge om til sau i deler av fjøset.

Dersom dette er noe jeg trivest med og får til å fungere har jeg lyst til å satse. Ny driftsbygning evt tillbygg til den gamle leie inn jord og større besetning.

I den forbindelse lurer jeg på å utnyte fjøset i beitesesongen med fks. slaktegris. Hvor mange griser kan man regne med i et fjøs for ca 300vfs?

Hvordan løser man det praktiske med fôring, tett liggeplass osv?

Kan jeg utenvidere kjøpe et innsett med slaktegris eller må jeg ha konsjesjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hai har sitt ei løysing me gris i sauhus me rister i treinnredning blei delt opp i halvstore bingar med jerngrinder og jerngrinder i mot treinnredring for å unngå gnaging drikkeniplar på jerngrindane og balat / gummimatter i 1/3 av golvet eg fekk inntrykk av at de va behov for god lufting og ikkje alt for mykje gris de blir varmt om sommaren der var de ein mjølautomat i kvar binge stort sett bare å bera mjøl kvar dag ga silo halm papir brød for halabiting g slikt. Enkelt og ein solid vaskejobb om hausten :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...