Gå til innhold

Klipping av ku - leie pris?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg og noen andre fra klassen min snakket om forskjellige ideer til Ungdoms bedrifter, og da kom vi inn på å klippe storfe (okser, kviger og kuer). Så da er spørsmålet; hva kan man ta seg betalt?

 

Er 350kr pr ku og 450kr pr okse for mye? Hvor lang tid tar det å klippe en ku, og da tenker jeg på hele kua, både over og under.

 

Vegard.O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altfor mye det du antyder, når kyrne står på bås som hos oss så er jeg sikker på at jeg klipper minst to kyr i timen og da er de helt snaue! Med snille og rolige kyr klarer jeg opptil tre fire mener jeg helt bestemt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1
Nå har jeg aldri tatt tida, men si ca. 20 min på ei ku. Litt avhengig av hvor ren kua er, hvor skarpe kniver du har osv. Jeg tror kanskje det er vanskelig å få noen til å betale 350 kroner for det. Kviger kan jo være morsomme, atskillig raskere og lettere på føttene en ei diger ku. Okse har jeg aldri prøvd å klippe, og har ikke tenkt å prøve heller.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God ide med kuklypping som ungdomsbedrift! Kunne gjerne benytta meg av eit slik tilbod, -men prisane som er antyda er nok 3- 4 gonger for høge!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Eg lurer også litt på hvordan markedet for dette er for dette med utleige av klipping av storfe og så vasking av fjøs med stor varmtvansvasker. Er det interesse i bransjen for og leige inn dette? Og hva er dere villig til å betale for det?? Eg har fått noen forespørsler om vasking og klipp og eg tok 250kr per ku i båsfjøs vist dyra ikkje var for skitne , vist det var mye skitt på lår og buk så la eg til 50kr for slitasjen på kniv. nye knivblad er svindyrt og etter mi mening så må det ligge på rundt denne summen for å dekke inn kostnadene, I løsdriftsfjøs så blir det jo litt anneledes fordi enten må bonden vere med og fange inn dyra i fangfront eller grime etter hvert som du klipper og vist du må ta dette sjølv så er kanskje en timebetaling eller høyere pris per klipp lurt går litt tid vekk med det. Men hva mener dere der ute hva synes dere er rett pris om dere skulle leige inn klipping eller vasking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard.O_1

1. Med tanke på prisen tok jeg utgangspunkt i en løsdrift hvor vi måtte fiksere dyrene med, grime, selv. På bås øker effektiviteten betraktelig, og dermed burde prisen pr dyr synke like mye. Enn annen ting ang prisen var at jeg lurte på om det var for mye? Føler at timesbetaling blir feil, først og fremst pga at det vi er elever, og alle er ikke like effektive. 200kr/ ku/kvige 350kr okse? Husk at hvis oksen blir trukket pga at den er skitten koster det 1500kr.

 

2. Tenker at en sånn ungdomsbedrift er genial. Man møter bønder med erfaring, man kan diskutere utforming av driftsbygg, drifts opplegg o.l. derfor er også kunnskapsbiten dekket, i tillegg til at man tjener litt på det.

 

Ferdig om noen mnd, men ideen skal jeg gi videre til neste års kull, man trenger ikke tjene 100.000 på det, men erfaringen og kunnskapen man sitter igjenn med er gullverdt. I tillegg til det nettverket man bygger opp, lett å få seg avløser jobb o.l. hos noen man kjenner og har møtt før.

 

Vegard.O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...