Gå til innhold

billig slaktegris stall


Gjest

Anbefalte innlegg

bor på det kaldeste østlandet å har lyst på å begyne med dyr igjen.lurer litt på slaktegris for det er det ingen andre som driver med.

noen som vet om noe billig hus bygging?fikk høre at rundbuehaller kunne isoleres dette er vel billig å ikke større en at grisen går inn? andre tips til en nybegynner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stephan_1

Det kommer vel litt an på hvor stor skala du tenker å drive. Tror ikke jeg ville anbefalt rundbuehall til noe annet enn et ly til noen utegris på sommern.

God ventilasjon er viktig for gris, og varme. Det er sikkert mulig å få det til i en rundbuehall... Men jeg tror ikke jeg hadde tatt meg bryet med det hvis jeg vil ha god gris.

Har du tenkt noe på binge inndeling, foring, vann osv..?

 

Holder sjøl til i sør østerdal med slaktegris, og jeg Vil anbefale et ordentlig fjøs hvis du ikke bare skal ha sommergris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar,tenkte på max konsesjon-å fullårsdrift,ble bare litt tatt av rundbueselgern derfor den nevnes her,men den største typen der var 12m bred.å da er det bare å bygge i lengden til det er nokk-men det er kansje ugunstig?isolasjonen gjorde det til varm å lun hall san.

synes bare det er litt frykt med nytt ab betong hus til 6-7 mill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stephan_1

Det høres jo forlokkende lettvindt ut, men du må tenke på gjødselhåndtering, forings anlegg, innredning/ materialvalg da grisen spiser så og si alt sen kommer borti. Og sist men ikke minst ventilasjon. Temperaturen bør ligge på ca 18-20 grader hele tida, om sommeren da det er 28 varmegrader ute så vel som på vintern med 28 kuldegrader.

 

Hvis det ikke blir en særlIg velfungerende løsning blir det neppe lenge du orker å slite for å få hatt gris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon_Jort_1

Enig med Stephan. Slaktegris er en lettvindt og grei produksjon, men pengene du sparer på bygget får du fort igjen i form av lavere slakteoppgjør og oftere kraftfor-regning i posten.

 

Gleden blir fort borte når du investerer litt, for så og finne ut at det ikke gikk så bra som planlagt.

Husk at det skal vaskes også..

 

Generelt sett, mener jeg det er smartest å regne på den beste løsningen, som desverre ofte er den dyreste. Når du har kunnskap om det, har du et god grunnlag for å vurdere billigere alternativer og se hva som passer deg best.

 

Uansett et er det mest interessant hva løsningen gir i lønnsomhet, og ikke hva et koster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...