Gå til innhold

Satse på ammeku og oppforing av okser


Gjest

Anbefalte innlegg

Går med planer om og satse på kjøttproduksjon. Tenker da en kombinasjon av ammeku og oppforing av innkjøpte okser.

Har ca 400 mål dyrka mark pluss litt beite, alt ligger "rundt tunet",og er nok mulig å leie mer i området skulle det trengs.

Bor på Østlandet.

Har lyst til og leve av dette på sikt, og har skjønt man må drive stort for og få til det.

Har ikke egnet bygning, så det må bygges nytt.

Har sett litt på tilskudds ordninger og såvidt vært i kontakt med noen slakterier.

Lønner det seg å holde seg til maks antall ammeku man får tilskudd for, og heller makse ut antall okser man kan produsere for til?

Hvor mange dyr ca kan man fore på 350mål (to slåtter)?(har og stor tilgang på halm i distriktet)

Er det galskap og satse millioner på kjøttproduksjon?

Nortura eller Fatland?

 

Dette ble mange spørsmål, men har sett det er folk med mye kunnskap her inne, så er interessert i og høre alt av personlige synspunkter og erfaringer!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har i grunn flere forslag til deg.

 

Ta kontakt med Nortura eller Furuseth! De beregner dette for deg ut i fra gårdens størrelse og egenskaper og gir deg kalkyler du ta med i banken. Be om kalkyler på flere løsninger. Ammeku, sau avlsokser osv. Spør hva de anbefaler!

 

Snakk med bønder i nabolaget som driver med det samme. Jeg vil tro de kommer til å si at dette ikke lønner seg. Selv når du arver en gård og bygningene er på plass er det vanskelig å leve av dette. Det blir ihvertfall ikke så mye igjen når du er setter to streker under summen i regnskapet ditt. (beklager hvis jeg knuser drømmene dine)

 

Ta deg jobb som avløser og dyrk din interesse med det. Gjerne på flere gårder. Avløserring anbefales.

 

Ps. Skal legge ut noen linker til deg bare jeg kommer meg hjem på min egen pc.

 

 

Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke helt å la være kommentere her.

Elins:

Dersom en avløser tjener mer enn en bonde, må det være noe feil med driften.

(Har fått nok av negative holdninger til landbruket..)

Ung og Lovende: Har du såpass med arealer tilgjengelig kan dette bli god butikk.

Får du tak i rimelige kalver og billig halm, samtidig som du kan kompansere enn del av kraftforet med godt grovfor er det store penger å hente. Spesielt når du har forutsettningene for litt volum.

Bygg enkelt, rasjonelt og billig.

Okser og ammedyr trenger ikke isolerte bygg.

Må sies det er en litt hard oppstart med okser, alle utgiftene kommer første året, inntektene kommer ikke før du kan slakte de første dyrene år 2.

Jeg hadde ikke vært i tvil, du har fått en kjempe mulighet her, ta den mens du kan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette bør gå an å få til. Ta kontakt med Furuseth, Nortura eller Fatland.

Når du har så mye dyrka mark i nærheten bør det ligge tilrette for å greie seg. Hvordan er maskinpark m.m.? Har du beitemuligheter, skog eller fjell? Vil tro du kan få stor inspirasjon ved å prate ved noen som driver med det. Det har jeg gjort, og legger noen planer i disse dager, men med mindre skala, da jeg har full jobb, og gården er mye mindre.

 

Har du halm selv også, er jo det ideelt både som strø og fór før kalving.

 

STÅ PÅ!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar så langt!

Har bare ca 20 mål innmarksbeite, men mye skog som kan gjerdes inn.

Maskinpark er bra, men tilpasset kornproduksjon for det meste, da det har vært hoveddrifta de siste åra. Så grasutstyr må kjøpes eller leies inn.

 

Har tenkt en del på gjødselhåndtering, og fjøs løsning. Blir jo betydelig mengder som skal håndteres ved et stort antall dyr.

Noen som har noen innspill på tallefjøs kontra feks. Liggebås?

Har kun erfaring fra gammelt båsfjøs fra tidligere...

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Som sagt så er jeg ikke ute etter å knuse drømmene til noen her. Men jeg vurderte dette sjøl for ikke så lenge siden og kom til slutt fram til investeringene blir større enn inntjeningen når man skal kjøpe en del utstyr, mordyr, kanskje leie inn en som kan slå og pakke rundball/ kjøpe rundball, gjerde osv. osv.

 

I tillegg til dette skal man bygge (om) litt og den Norske regjeringen jobber imot landbruket samtidig som fler og fler legger ned drifta si. Kan også nevne at du kan glemme ferie og fritid de nærmeste årene for du kommer til å måtte gå å trå på gar'n 24/7-365 en stund og det eneste du driver med er å få dette til å gå rundt.

 

Jeg og de gårdene rundt meg har brukt Nortura tidligere, men servicen og den vennlige behandlingen slutter så fort de har levert dyr til deg. De fleste har gått over til Furuseth og er veldig fornøyde.

 

Til informasjon da så driver jeg med sau litt oppafor Lillehammer.

 

Legger ved noen gode linker til deg: De gir deg ihvertfall motivasjon. Men regn på dette både tre og fire ganger.

 

https://medlem.nortura.no/storfe/raadgiving/

 

https://medlem.nortura.no/raadgivingstilbud/raadgivningspakker-article28442-11996.html

 

http://www.tyr.no/

 

http://www.fatland.no/newsread/news.asp?N=5126

 

http://furuseth.no/index.asp

 

http://www.skjatvet.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Som sagt så er jeg ikke ute etter å knuse drømmene til noen her. Men jeg vurderte dette sjøl for ikke så lenge siden og kom til slutt fram til investeringene blir større enn inntjeningen når man skal kjøpe en del utstyr, mordyr, kanskje leie inn en som kan slå og pakke rundball/ kjøpe rundball, gjerde osv. osv.

 

I tillegg til dette skal man bygge (om) litt og den Norske regjeringen jobber imot landbruket samtidig som fler og fler legger ned drifta si. Kan også nevne at du kan glemme ferie og fritid de nærmeste årene for du kommer til å måtte gå å trå på gar'n 24/7-365 en stund og det eneste du driver med er å få dette til å gå rundt.

 

Jeg og de gårdene rundt meg har brukt Nortura tidligere, men servicen og den vennlige behandlingen slutter så fort de har levert dyr til deg. De fleste har gått over til Furuseth og er veldig fornøyde.

 

Til informasjon da så driver jeg med sau litt oppafor Lillehammer.

 

Legger ved noen gode linker til deg: De gir deg ihvertfall motivasjon. Men regn på dette både tre og fire ganger.

 

https://medlem.nortura.no/storfe/raadgiving/

 

https://medlem.nortura.no/raadgivingstilbud/raadgivningspakker-article28442-11996.html

 

http://www.tyr.no/

 

http://www.fatland.no/newsread/news.asp?N=5126

 

http://furuseth.no/index.asp

 

http://www.skjatvet.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på garden var me i ein liknande situasjon.

Me kontakta Fatland, fekk svært bra oppfølging og gunstige vilkår på ammeku.

Kaldfjøs vart satt opp og innreda.

Økonomien er tøff dei første åra, men oppstarten takla me ved inntekt utanom garden.

Etter nokre år skal det bli bra, trudde me. Dengang ei. Eg kan skrive mangt og mykje om økonomien, men kan gjere det kort og gå direkte til konklusjonen:

Dyra er solgt/slakta, og fjøset er innreda til garasje og redskapshus.

Eg tjener meir på å leiga ut garasjeplass til bobilar, campingvogner og båtar enn å ha ammeku og oksar i fjøset!

 

Lukke til den som vil satse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg syns det er kjekt at noen tørr satse. Mitt råd er å finne ut kor mange mordyr det er forsvalikt å bygge til, å så kor mange okser du har mulikhet å få kjøpt i mområdet å kan fore opp. Så er det bare å hente inn priser på bygg. Har sjøl startet på bonn av med ammmeku og okser å den er dyr og hard før du får inntekter. Mitt råd er å fore ammekyrne reint på halm til kalving da kan du høste et sterker grovfor. Enn tommelfingerregel på beite er 10 da for ei ku med kalv. Sjå på kva beitemuligheter du kan få tak i. Skal du beite skog må der vel vera noko gras å ete på.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser antydninger til &quot\;kjøkkenbordvaksinering&quot\; også her på forumet. Få utarbeidet relevante regnestykker for din egen gård. Ikke sats hele framtida på unge entusiastiske fjøsplanleggere hos slakteriene, men samtidig skal du ikke høre for mye på de som har slitt seg ut på gammel gjeld og tungvinte fjøsløsninger. Snakk med folk i lokalmiljøet som driver med det samme, og nyt godt av deres erfaringer.

 

Kanskje er det noen eller flere som ønsker å være med på samarbeid om maskiner og utstyr - en veldrevet maskinring på gras og gjødselutstyr vil redusere kapitalkosten på drifta betraktelig. Det er folk som driver store gårdsbruk og det eneste maskineriet de eier er en liten traktor, resten står i maskinlaget. Ei bra rundballpresse skal klare 5000 (og gjerne mye mer) rundball i sesongen uten problem, eier du samme presse alene og presser 1000 ball har du fem ganger for høy kapitalkost!

 

At du er ung og fremadstormende er bra, men ikke la lysta til å satse ta helt overhånd, det må ligge økonomi i bunn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange interresante svar og vinklinger på spørsmålenen mine her.

Skjønner det er delte meninger om lønnsomheten i dette..

 

Men jeg er optimist, og lever i troa på at det må gå an og få lønnsomhet i kjøttproduksjon bare man driver godt nok, og rasjonelt nok.(Og kansje stort nok?)

Er ikke redd for og jobbe, og er inneforstått med at man mest sannsynlig må jobbe tilnærmet for fullt utenom landbruket også, de første åra.

 

Synes forslaget om maskinring virker veldig fornuftig, skal undersøke stemninga for det i lokalmiljøet.

Kommer også til å gå mange runder med rådgivere, regnskapsføreren min og andre bønder før jeg bestemmer meg om gå &quot\;all in&quot\; eller ikke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sti i din situasjon for noen år siden. Bønda i området klagde konstant, storfètallet stupte og landet fikk rød/grønn regjering. Jeg tørr påstå at storèet har blitt så stemoderlig besøkt av den sittende regjering at det ikke kan bli værre. Sittende regjering har satset på volumproduksjon av kylling og kalkun basert på billig importert kraftôr. Nåvel, det var politikken.

 

Å bygge seg opp med ammeku er krevende og du binder opp fantastisk mye penger. Det jeg tror har reddet meg er at jeg har fast jobb utenfor gården, mulughet for fleksitid og hjemmekontor, en ok maskinpark bastert på kornproduksjon og da er det ikke så ille å kjøpe ei pent brukt rundballpresse, en pakker og en slåmaskin ca 150k. Jeg mener å bruke entreprenør er galskap. Brukte gammelt båsfjøs til å fôre opp kviger mens det ble planlagt nytt fjøs. Kaldfjøs til ca 55 mordyr pluss kviger ca 900m2, prislapp litt under 3M inkl 500k fra IN samt rentestøtte. Jeg ser at INGEN her har nevnt Innovasjon Norge. De har penger og ønsker å stimulere norsk storfeproduksjon. rentestøtten er viktig for gi noe mer forutsigbarhet for framtiden.

 

Så, jeg mener at om du bor på Østlandet og skal satse på storfè MÅ du kontakte Fatland. De er gode på service, livdyr, økonomi, service, service service. Så kan man diskutere rase osv, perosnlig mener jeg at det er kun 3 aktuelle raser, Limousie, Charolais og Simmental og da i prioritert rekkefølge. Sjekk også ut Limousineforeningen eget samvirkeforetak Limousin unik.

 

Så, etter å ha drevet ett slikt opplegg vil jeg si at JA jeg hadde gjort det igjen. Det er krevende men med rasjonelt opplegg og gode dyr går det fint. Beite er egentlig ikke sååå viktig heller. Det vil garantert finnes noen beiter til kvigene mens kuene kan bruke de beitene du har, samt noen randsoner og eller fore de med rundballer, inntil du evnt får mer beitejord i området eller omdiponerer skog til beitemark. Tilslutt skal du tenke på at nytt fjøs er bare 50% av investeringen for ett anlegg.

 

Oppdrett av slakteokser vet jeg mindre om. Her i sone 0 er det galskap å fore opp okser men får du 4/kr/kg i sonetillegg MÅ det bli bra opplegg med billige innkjøpte NRF okser og fri tildeling av BIFF INtensiv :)

 

Bli kanskje litt oppstykket men min konklusjon er at du skal gå for drømmene dine og gi rakkern i de bitre og negative MEN du må jobbe mye, lære på den røffe måten og innimellom grine litt i frustrasjon men gå på og tro på det du gjør :).

 

Keep me posted :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort noe lignende selv, startet opp fra ingenting til noen mordyr og en del innkjøpte dyr. Jeg kjøpte gård med gammelt båsfjøs som jeg putta inn ca 300.000 kr og det ble forsåvidt en kurrant løsning. Nå i ettertid skulle jeg selvfølgelig gjort &quot\;alt&quot\; annerledes. Jeg ble overrasket hvor mye penger som skal til første driftsår (er midt i det nå) Jobb utenom med solid inntekt er ihvertfall helt nødvendig. Hadde regnskapskontor til å sette opp driftsplan, og den vil jeg i ettertid si at manglet ganske mye vesentlige utgifter. Den var alt for optimistisk.

 

Har du ingenting i dag så kunne det kanskje vært en ide å sette opp en slik liten rundbue-hall med talle og noe enkle forhekk greier for å prøve litt. Kanskje 20-30 dyr? Da får du prøvd det å stelle dyr hver dag hvis du ikke har store erfaringen fra før. Ammku kan jo klare seg under veldig spartanske forhold og du kan slippe veldig billig unna bare de har en lun/tørr plass å sove og et egnet foringssystem så de slipper å spise med gjørme til knes.

Hvis du har tenkt å gå &quot\;all in&quot\; som du sier fra dag en så finnes det mange finurlige bygg som ikke koster all verdens. Skal det være kaldt så ville jeg basert meg på talle og skrapeareal. Traktor til skraping av areal og kanskje en slik Kuhn Primor lignende sak til fôring/ strøing. Da kan du slippe billig unna redskapsparken. Hvis du ikke synes traktorkjøring er helt topp så er det ganske fristende å overlate høsting til ivrige ildsjeler i nærmiljøet. Det skal så utrolig lite havari til før regnestykket endrer seg totalt. Greit de tjener noen kroner på deg, men du får frigjort kapital til dyrekjøp og fjøsbygging.

Når det gjelder valg av rådgivere\; vær skeptisk. De som selger fjøs er ikke nødvendigvis eksperter på din type drift, og er mest ute etter at du skal handle.

Bankfolk er selgere.

Slakterifolk er &quot\;selgere&quot\; i den grad at de er kjøpere.... ehm.. De vil at du skal fôre opp dyr, samme om du tjener på det eller ikke.

Det er nok hos lokale bønder du finner de ærligste rådene.

Jeg bruker Furuseth og er fornøyd med oppfølgingen. Min erfaring er at de jobber også når du ikke hører fra de, og ringer DEG, så du slipper å mase. Det være sagt, jeg fikk noen dyr derfra som jeg ser ikke er helt topp materiale og som ser litt &quot\;Afrika&quot\; ut sammenlignet med de andre.

 

Lykke til med satsingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har talle i mitt fjøs og det angrer jeg ikke på. jeg tenker litt sånn at det er hyggeligere når det er kalver osv med talle enn liggebås. Fjøset er 19x60 meter og betongelementer, stålbuer og innredning fra Jourdain, en fantastisk stille og funksjonell fanghekk. Valgte å ha 4 vegger og ikke åpen langside med fôring ute. Mange mener at det går mye halm til talle. Jeg bruker ca 4 stk 1.6m rundballer i uka. I praksis 1 ball hver 2. dag. Strør med en Taarup maskin. Har IKKE skrapeanlegg og det skal jeg iallefall aldri ha. Fungrer supert å stenge kuene i talla, måke med en JCB minilaster :) evnt dra over med traktor og snøskuffa når det er lengre kuldeperioder.

 

Er det noe her som har kjøpt den nye strømaskinen til ELHO som ble presentert på Lillestrøm i November ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som et trivelig fjøs med talleløsning ja.

Må jo være det beste for dyrevelferden, når det er kalver i bildet.

Hvor mange kubikk talle (sånn ca) må du kjøre ut i året?

Pløyer du det ned?

Er fjøset fullt når du har 55 ammekyr der?eller har du mulighet for og f^ore noen okser også?

Hvordan fungerer det i minus 20?

Har lest en del på nettet om Limousin de siste dagene, virker til å være en gunstig rase. Men hvis man tenker slaktevekt, er den lettere en feks charolais?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, antall m3 med talle som kjøres ut blir litt sånn tenk på ett tall. Jeg har laget en platting på ca 250 m2 utenfor fjøset hvor talla samt møkka fra skrapareale lagres i haug. Kjører en talla rett fra fjøset og ut på jordet blir det mange m3 men ligger den på plattingen i 6mnd synker den sammen. Talle MÅ pløyes ned og her kjøres da alt ut på våren før vårpløying. Hadde høstene vært bedre hadde jeg kjørt møkk, pløyd og sånn høsthvete også.

 

Jeg synes fjøset fungerer best når det er jevnt vær. Akkurat i væromslag slår både tak og vegger seg men stabiliserer seg fort. Det er viktig å ha nok luftgjennomgang slik at det ikke blir tett og fuktig. Talle genererer mye varme. Klart at en noen ganger skulle ønsket seg ett stort varmt fjøs hvor en kunne arbeide i tskjorte, men sånn er ikke økonomien i dette.

 

Jeg har veldig få okser til oppfôring, har heller brukt plassen til å ha ekstra med kviger. Det tar tid å bygge opp en skikkelig besetning og da er det viktig å ha kviger nok. Dessuten kalver ingen her før de er minst 2.5 år. Ja, Charolais er større og tungre enn Limousine. Charolais har betydelig større tilvekst men jeg synes det er litt for mye styr med de rundt kalving samt at kuene kan bli litt tunge i bakkene. Limousine har bedre klassifisering, MYE enklere kalvinger men det er kanskje noe større variasjon i gemyttet, selv om det har blitt mye bedre de siste årene. Jeg bedekker nå Charolaiskuene med Limousine og her skal alt bli Limousine over noen år.

 

Har du meldt deg inn i TYR ?. Det bør du gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-H_F480_1

Har sett litt på: http://www.hammars.se/ og funne noe alla d Limo har.

Vudere om en ska ha åpen løsning, eller trapp ein meter opp til spalteplank...

Talle i bakkant tror jeg er posetivt. Meiner også at en må bygge sånn

att det er enkelt å bruke bygget til noe anna.

Limousin gjengen er dyktige på å selge sin rase som den beste, og skal ikkje

nekte på at den er bra, men finn noe som passer din gård. Hørte forresten om

ein Tiroler Grauvieh (gråfe) som på 10mnd hadde slaktevekt på 260kg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Limousin har et fortrinn ingen andre kan skilte med og det er Limousin Unik. Der kan du levere slakt på 10 mnd-250kg slaktevekt og få 15,- tillegg på toppen av vanlige avregningspriser. Du vil også kunne ha flere mordyr, da alle slakt er levert før neste års kalving begynner. De aller fleste slakt som leveres gjennom denne ordningen godkjennes så argumenter som at det er vanskelig og usikkert holder ikke stikk. Ta kontakt med : tore@limousinunik.no så får du den hjelpen du trenger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange positive svar, på mine mange spørsmål:-)

 

Har ikke meldt meg inn i Tyr enda, men det skal jeg gjøre ganske fort.

Skal også ta kontakt med han i limousinunik.

 

Har forresten funnet ut at det er sone 0 her jeg bor, så da er det vel dumt og basere seg for mye på oppforing av innkjøpte kalver. Er vel Ammeku jeg innerst inne har lyst til og satse mest på også.

Men hvis jeg eventuelt får bygd opp f.eks en limousin besetning, kan det være butikk og fore opp egne oksekalver og slakte tidlig slik som LUN foreslår, og makse ut de tilleggene hvis man er flink?

Eller er det beste og kun selge livdyr? Helt sikkert mange variasjoner her, etter hvordan man driver. men takknemlig for alle synspunkter:-)

 

Lurer også på om dere kan si en ca. pris på drektig ku fra en god besetning? både renrase og krysning...

Er det store forskjeller på pris mellom rasene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg si at talle er dumt, for det er mange faktorer som taler for det. Billigere bygg, ikke minst, men noen rådgivere fra Østlandet deltok på Sørlandssamlinga nå i januar, og de nevnte at flere og flere gikk bort fra talleløsning. Også hvis du trenger alt arealet ditt til gras tror jeg det kan være lurt med bløtgjødsel i stedet for talle.

 

Uansett tenk deg godt om, mange faktorer som spiller inn på det totale regnestykket. Tidsforbruk, nabosamarbeid (hva slags utstyr har de?), kalde fjøs med gjødsel skraping har bydd på en del problemer hos noen f.eks. ( Sikkert noen som er uenig med meg her, men tenk deg godt om og fortsett å spør slik som du gjør) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liggebås er best tror jeg, men i kaldt bygg kan skrape være brysomt. Bygg i så fall med tanke på at hele stasen kan fryse og du må bruke traktor (minilaster?) en periode (bredt nok skrapeareal og enkle grinder). Det har jeg sett skje flere ganger, med svært arbeidsomst resultat. For alt teknisk utstyr av den typen kan det være lurt å ha en backupplan, eller i det minste ha tenkt &quot\;hva gjør jeg hvis&quot\;. Tenk at det blir 35 blå i 2 mnd i strekk og forbred deg deretter. Automatiske skraper og kalving er heller ikke helt bra. Kalvene kan fort bli kvesta skikkelig av skrapa hvis de har en litt tøff start fra før. Mulig det finnes en løsning på det? Skrapene har jo nød-utslag, men ved 30 blå så skal det godt gjøres å finne noen terskel som passer. Stopper skrapene etter at du har gått kveldsrunden og står hele natta så blir det morgenstund har træl og slit i munn på deg dagen etter.

Selv har jeg spalt, og det er ikke helt optimalt på tunge raser ser det ut til. De har litt lav aktivitet til å få tråkket ned møkka skikkelig. Neste år blir det ihvertfall kort i nakken og fyldig ved øra på alle mann.

Jeg betalte 20.000 for drektige 100% Charolaiskviger med bra avstamming, bedekt med katalog-okse.

 

Lykke til med valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har drevet med ammeku i en del år nå kombinert med korn og skogbruk. Holder til på østlandet og ligger også i sone 0. Kan ta i mot besøk og gi deg en liten gjennomgang av min drift hvis ønskelig. Har ca. 20 kalvinger, halmtalle og full fremforing av egne okser. Bruker delvis også egenprodusert kraftfor.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det hadde vært veldig interresant og fått sett og høre hvordan du driver i praksis.

Send meg gjerne en Mail på valtra141.no@gmail.com

Legg gjerne ved tlfnr, eller jeg kan sende mitt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...