Gå til innhold

Ammeku vs okser


Gjest

Anbefalte innlegg

  • 1 år senere...
Lurer på det samme, er i ferd med og overta hjemgården, og lyst til å satse på kjøttproduksjon.lite beiteareal foreløpig, men mye areal til grassprod. noen med synspunkter?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beitebruker_1

Har du rikelig areal til grasproduksjon bør du etter min mening satse på slakteokser. Dersom du forer med tidlig høsta gras, lite kraftfor og får dyra til å vokse raskt kan du ha grei økonomi på disse. Det krever at du setter deg godt inn i foring, så bruk mye tid på å lese deg opp.

 

Her er nøkkeltall:

http://tveit.no/wp-content/uploads/2013/11/Nkkeltal_produksjonar_Haugalandsjordbruket_2012.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man dessuten uten særlig erfaring ville jeg ha valgt okser, ammeku har nødvendigvis endel ekstra faktorer man må lykkes med og vil også være mer tidkrevende. Selv ville jeg uansett ha gått for ammeku.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storfekjøttproduksjon har jo rykte på seg for å gi lite penger, men jeg synes nå ikke det er så helt galt. Driver med kun okser nå, og skal utvide med flere, men bygger også for noen ammekyr. Ble etterhvert noe stusselig med bare okser, de blir liksom en grå mengde som en får et noe begrenset forhold til. Så lenge du snakker om mange okser så vil jeg nok si at okser gir mere i kassen såfremt at en har distriktstilskudd. Dette er alfa og omega for å få noenlunde økonomi i okseproduksjonen. Uten det så ser nok ikke db. all verdens ut. Men startkostnadene for okser er jo store, det er liten vits i å starte med 20 stykker. Ammekua krever ikke så store oppstartkostnader i bygninger, men så blir en jo lei av gjørme etterhvert da.....:-) Også er det jo litt etter om en har tilgang på beite i nærheten.Og husk at vi trenger veldig mange ammekyr i årene som kommer for å dekke markedet. Dere kan jo f.eks ta kontakt med Nortura for å få besøk av en rådgiver for å få nærmere råd om hva som passer på deres gårder. Ikke 2 gårder er like.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt okser om du vill drive for å tjene en slant og kansje ha det som jobb etter hvert.

Jeg driver å planlegger oppstart med okser til høsten

dekkningsbidrag2: er 5375 kr pr okse uten avløser og arealtillskudd.men inkl distritstillskudd 4,5kr pr.kg som i denne kalkylen blir 1260 kr pr dyr.

Det er da regnet 15mnd slaktealder og innkjøp av 3mnd gammle kalver.

Dvs at du har 5375 kr pr plass pr år.

så har du plass til 200 blir det 1075000 kr pr år.

da er det medregnet 2300 forenheter og 50/50 kraftfor/grovfor.

1150 fem grovfor er regnet til 2,3 dekar pr dyr.

prisen for grovforet er satt til1,9 pr fem.

her kan du nok spare noe om du skaffer godt og billig for.600-800 fem pr dekar skal være overkommelig.

om du har tilgang på 460 dekar og plass til 200 dyr kan du ha 1280000 i db inkl.alle tilskudd.

Dette skal da betale,lønn,lån.jordleie,forsikkring.renovasjon.ferie.vedlikehold.ny investeringer(traktor etc)

Ammekyr er mer tidkrevende og gir et lavere db2. uten at du er veldig stor.

Men om du har 25 stk av bevaringsverdig rase og driver økologisk.

kan du ha en fin bi inntekt bare av tillskuddet.ca 10000 pr dyr=250000kr

du får også et bra areal tilskudd og beite tilskudd og kan beite en del av dyrkamarka, da de trenger veldig lite for på vintern.

Ammekyrne kan fint gå på talle og spise av en forhekk.

en fin løsning er å bygge en forhekk på hjul av en gammel henger.

da kjører du inn forhekken med nok for og lar den stå en til den er tom.

i et kaldt tallefjøs kan du fore hver 2.dag. og dyre trenger vel egentlig kalv bare hvert2. år for å tilfredsstille kravet for tilskudd.

Da hadde jeg hormonbehandlet og inseminert alle samtidig.kalving i fjøset i februar og solgt kalvene.

Dette har vel egentlig ikke noe med matproduksjon og gjøre og kan vel best beskrives som et kultur innslag og landskapspleie.

Det er interessant helt til Sylvi Listhaug kommer og fjerner tilskuddet!

Men om du har ett lite fjøs, kan disse ammekyrne være greie å ha der.

Så bygger du nytt oksefjøs til 250 stk om du har jord nok.

Da er ammekyrne med og hjelper økonomien i oppstarten.

Om du velger ammekyr, så hadde jeg brukt de kronene det krever og kjøpt så mange drektige kyr som du har tenkt å ha med en gang.

Det koster litt, men du er i full produksjon med en gang.

En tom bås/binge er det dyreste du har!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for positive svar. Ser jo ikke helsvart ut dette her.

Utfordringa mi er at jeg bor i nullsone tillskuddsmessig.

 

JMG, bygger du nytt til 200dyr? Isåfall hva er ca byggekost?

Gjødselhåndtering og for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym

Jeg bygger om det gammle melkefjøset og tar i bruk plansilon til fjøs.

Jeg regner med å bruke 2,5-3mill.så får jeg vel bu middler fra innovasjon på 700000 som skal trekkes fra.

Da gjør jeg ingenting selv og monterer et båndforingsannlegg og vertikal blander.

Foringsannlegget er viktig for god tillvekst og flexibilitet.

Jeg kommer til å jobbe 100% utenom de første årene for å betale ned på drifts kreditt.

I en sånn produksjon må det forskuteres 3,3 mill før det kommer penger inn.

Med god styring og gode avtaler, skal jeg begrense slike kostnader til 175000 pr år fram til jeg har betalt ned dyrekjøpet (700000) 5 års lån som jeg med jobb utenom betaler ned på 2 år.

Og da blir kostnaden redusert til 40000kr pr år.

Dette forutsetter at man tenker på når man handler og forhandler fram avtaler.

Feks.kjøpe gjødning som du betaler med tilskudd i juni, kjøpe rundballeplast som faktureres etter 3mnd uten renter.

Kjøpe MYE kraftfor i gangen og få fakturaen når du har penger(tilskudd,levert dyr)

Jeg har også planlagt kyllingfjøs og venter bare på leverings avtale.

Hadde jeg hadt tilgang på mer for/areal hadde jeg kjøpt et nedlagt melke/sammdriftsfjøs som rommer maange okser.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...