Gå til innhold

Tungerulling-storfe


Gjest

Anbefalte innlegg

I det siste har vi hatt en gjeng, 20-30% av kyrne, som er helt besatt av tungerulling. Dette går ut over fôropptak og liggetid, noe som er viktig for kyr som produserer mye.

Og det er ufattelig irriterende å se på!

Før (1-2år siden) hadde vi ingen problemer med dette, så jeg synes det er rart det skal skylde kjedsomhet som noen påstår. Det enneste som er forandret er kraftfor fraa formel 80 til elite 80.

Har også hatt kviger som har drevet med dette, både i binge og på beite.

 

Noen som kan hjelpe meg?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gir dere salt/saltstein, var den første tanken som slo meg. og eventuelt mineralnæring? Kan jo være et tegn på en mangel en eller annen sort.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, gir ikke saltstein eller mineraler, kun e-vit med selen og biotin før kalving til etter inseminering. Nysgjerrig på å erfaringer, så en slipper å prøve alt mulig, hvis det finnes erfaringer fra før.. =) Kraftôret bør jo også inneholde en del mineraler og vitaminer(ikke sikker på hva) som er tilpasset dyr i produksjon, slik at behovene til en viss grad skal være dekket, bruker over 30kg krfôr pr 100kgmelk..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sikker på at det er nok struktur i grovfôret iallefall. Har timoteiblanding og slår etter skyting for å bevare timoteien. Om kraftfôret kan gi krøll i systemet, kanskje, men går ikke høyere enn maks 12 kg, trodde de skulle tåle enda mer med elite 80. Avføringa er også passende fast etter min mening..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...